Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

HyVä-digi

HyVä-digi är en digital social- och hälsotjänst. I tjänsten kan du få råd av en socialhandledare och kan ställa frågor om din hälsa eller välfärd och få svar av vårdpersonalen.

Välkommen till HyVä-digi-tjänsten!

I HyVä-digi-tjänsten kan du diskutera med social- och hälsovårdspersonalen i chatten. I en chatt diskuterar man över nätet direkt med en annan människa.

Du kan använda tjänsten till exempel med smarttelefon, dator eller pekplatta. Tjänsten fungerar överallt där du har nätförbindelse.

Du behöver inte boka tid.

Du kan använda HyVä-digi-tjänsten

Du kan använda HyVä-digis socialtjänster om

Alla invånare i Östra Nylands välfärdsområde får använda HyVä-digi-tjänsten. Sjukskötarens och socialhandledarens tjänster är gratis. För läkarens distansmottagning betalar du en serviceavgift som du hittar under punkten Klientavgifter(öppnas i nytt fönster).

HyVä-digis chatt och distanmottagningar

I HyVä-digi-tjänstens chatt diskuterar du först med en sjukskötare som bedömer vilken slags vård du behöver. Sjukskötaren kan öppna en videoförbindelse till dig eller be dig att identifiera dig. Identifiering kräver stark autentisering som du kan göra till exempel med bankkoder eller mobil ID.

Om du behöver en läkare kan sjukskötaren förena dig till en chatt-diskussion eller en distansmottagning med läkaren. I chatt-diskussionen eller på distansmottagningen kan du sköta saker som inte kräver undersökningar på plats.

Om det inte går att sköta ditt ärende på distans hänvisar sjukskötaren dig till rätt plats. Det kan vara till en hälsostation, jourmottagning eller någon yrkesperson inom social- eller hälsovården.

I HyVä-digi-tjänsten kan du konversera med en socialhandledare via chatt eller vid behov via videouppkoppling. Videouppkoppling kräver en stark autentisering, som görs exempelvis med bankkoder eller mobilcertifikat. Ärendet kan vara en engångshändelse, men vid behov kan fler besök ordnas (1–5) om ärendet kräver flera kontakter.

Observera att HyVä-digis socialhandledare inte kan lämna ut beslut från andra tjänster via chatt eller videouppkoppling.

I HyVä-digi-tjänsten kan du också sända meddelanden via Omaolo. Omaolo är en nättjänst inom social- och hälsovården. I tjänsten kan du bedöma ditt behov av hälsovård.

Gör så här

HyVä-digi-tjänsten hittar du nere till höger på den här sidan. Nere till höger på sidan finns ikonen för en chatt-diskussion. Klicka på ikonen så kan du chatta med en sjukskötare eller socialhandledare.

När du vill öppna en chatt-diskussion, välj HyVä-digi-tjänsten. Tryck därefter ”Starta chatt” och välj HyVä-digi chatt. Stäng inte nätsidan, utan vänta i lugn och ro. Efter att du gjort ditt val öppnas chatt-diskussionen. Det kan vara kö till tjänsten men en yrkesperson svarar genast när det är din tur.

Om ingen yrkesperson är på plats kan det hända att en chatt-roboten svarar. En chatt-robot är ett datorprogram som är planerat för att svara på frågor.

Observera!

Om du stänger nätsidan försvinner din chatt-diskussion och du måste köa igen.

När kan du diskutera med vårdpersonalen i chatten? 

Från måndag till fredag klockan 8–19.30 

På lördagar klockan 9–14.30 

När kan du chatta med en socialhandledare?

Måndag till fredag, klockan 9.00–15.00

HyVä-digi är stängt på helgdagar.

Du kan göra en kontaktförfrågan via Omaolo.

Andra digitala tjänster

Vi erbjuder olika digitala tjänster.

Omaolo symtombedömning

Bedöm dina symtom genom att fylla i symtombedömningen på Omaolo. Symtombedömningen förenar dig vid behov med vårdpersonal och med tidsbokningen.

Gå till Omaolo här(förflyttning till en annan tjänst)

Vanliga frågor om HyVä-digi

På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor om HyVä-digis tjänster.

Gå till frågorna här

Klientavgifter

Sjukskötarens och socialhandledarens tjänster är gratis.
För läkarens distansmottagning betalar du en serviceavgift som du hittar i prislistan för klientavgifterna(förflyttning till en annan tjänst).

Vänligen observera att när du kontaktar våra tjänster så räcker det med en kontaktkanal och en kontaktgång. På så sätt försäkrar vi oss om att alla får service i tur och ordning. Om du, till exempel, har lämnat en begäran om att bli uppringd av hälsostationen, så behöver du inte längre sköta ärendet via HyVä-digi, utan du kan vänta tills du blir uppringd. Ifall du kontaktar oss via flera olika kontaktkanaler, så påskyndar det inte processen för att få service eller hjälp. Istället kan kontaktförsöken överbelasta de olika servicekanalerna.