HyVä-digi
HyVä-digi är en digital social- och hälsotjänst. I tjänsten kan du få råd av en socialhandledare och kan ställa frågor om din hälsa eller välfärd och få svar av vårdpersonalen.
Innehållet för denna sida
Välkommen till HyVä-digi-tjänsten!
I HyVä-digi-tjänsten kan du diskutera med social- och hälsovårdspersonalen i chatten. I en chatt diskuterar man över nätet direkt med en annan människa.
Du kan använda tjänsten till exempel med smarttelefon, dator eller pekplatta. Tjänsten fungerar överallt där du har nätförbindelse.
Du behöver inte boka tid.
Du kan använda HyVä-digi-tjänsten
- då du behöver rådgivning eller skötselråd
- då du har symtom av en långvarig sjukdom, men du mår annars bra
- då du har eller misstänker till exempel en infektion i luftvägarna, könssjukdom, urinvägsinfektion, hudsymtom eller tarmsymtom
- då du vill kontrollera din medicinering
- då du har ångestsymtom eller depressionssymtom
- då du har problem med dina muskler eller ditt skelett (stöd- och rörelseorganen)
- då du har frågor om röntgenresultat eller laboratorieresultat
- då du behöver ett intyg eller ett utlåtande av en läkare
- då du har frågor om vaccinationer inför resor.
Du kan använda HyVä-digis socialtjänster om
- du behöver stöd eller råd angående socialtjänster
- du behöver någon att prata med eller någon som lyssnar
- du behöver hjälp med att ansöka om olika bidrag
- du är kund vid hälsostationen och behöver ekonomisk rådgivning en utredning av din sociala situation eller servicevägledning.
Alla invånare i Östra Nylands välfärdsområde får använda HyVä-digi-tjänsten. Sjukskötarens och socialhandledarens tjänster är gratis. För läkarens distansmottagning betalar du en serviceavgift som du hittar under punkten Klientavgifter(öppnas i nytt fönster).
I HyVä-digi-tjänstens chatt diskuterar du först med en sjukskötare som bedömer vilken slags vård du behöver. Sjukskötaren kan öppna en videoförbindelse till dig eller be dig att identifiera dig. Identifiering kräver stark autentisering som du kan göra till exempel med bankkoder eller mobil ID.
Om du behöver en läkare kan sjukskötaren förena dig till en chatt-diskussion eller en distansmottagning med läkaren. I chatt-diskussionen eller på distansmottagningen kan du sköta saker som inte kräver undersökningar på plats.
Om det inte går att sköta ditt ärende på distans hänvisar sjukskötaren dig till rätt plats. Det kan vara till en hälsostation, jourmottagning eller någon yrkesperson inom social- eller hälsovården.
I HyVä-digi-tjänsten kan du konversera med en socialhandledare via chatt eller vid behov via videouppkoppling. Videouppkoppling kräver en stark autentisering, som görs exempelvis med bankkoder eller mobilcertifikat. Ärendet kan vara en engångshändelse, men vid behov kan fler besök ordnas (1–5) om ärendet kräver flera kontakter.
Observera att HyVä-digis socialhandledare inte kan lämna ut beslut från andra tjänster via chatt eller videouppkoppling.
I HyVä-digi-tjänsten kan du också sända meddelanden via Omaolo. Omaolo är en nättjänst inom social- och hälsovården. I tjänsten kan du bedöma ditt behov av hälsovård.
HyVä-digi-tjänsten hittar du nere till höger på den här sidan. Nere till höger på sidan finns ikonen för en chatt-diskussion. Klicka på ikonen så kan du chatta med en sjukskötare eller socialhandledare.
När du vill öppna en chatt-diskussion, välj HyVä-digi-tjänsten. Tryck därefter ”Starta chatt” och välj HyVä-digi chatt. Stäng inte nätsidan, utan vänta i lugn och ro. Efter att du gjort ditt val öppnas chatt-diskussionen. Det kan vara kö till tjänsten men en yrkesperson svarar genast när det är din tur.
Om ingen yrkesperson är på plats kan det hända att en chatt-roboten svarar. En chatt-robot är ett datorprogram som är planerat för att svara på frågor.
Observera!
Om du stänger nätsidan försvinner din chatt-diskussion och du måste köa igen.
Från måndag till fredag klockan 8–19.30
På lördagar klockan 9–14.30
Måndag till fredag, klockan 9.00–15.00
HyVä-digi är stängt på helgdagar.
Du kan göra en kontaktförfrågan via Omaolo.
Vänligen observera att när du kontaktar våra tjänster så räcker det med en kontaktkanal och en kontaktgång. På så sätt försäkrar vi oss om att alla får service i tur och ordning. Om du, till exempel, har lämnat en begäran om att bli uppringd av hälsostationen, så behöver du inte längre sköta ärendet via HyVä-digi, utan du kan vänta tills du blir uppringd. Ifall du kontaktar oss via flera olika kontaktkanaler, så påskyndar det inte processen för att få service eller hjälp. Istället kan kontaktförsöken överbelasta de olika servicekanalerna.