Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

För den som förlorat en närstående

När någon dör drabbas de anhöriga av sorg. Samtidigt finns det praktiska saker som man måste sköta. Denna sida är för dig som har förlorat en närstående. Här finns råd och information som hjälper dig att hantera situationen.

Selko -ikoni

Att förlora en närstående är ofta mycket tungt. Det kan leda till en kris och påverka din förmåga att fungera. Du kan få stöd i din sorg från:

Församlingar och begravningsbyråer hjälper dig med sådant som gäller begravningen.

Avsked

Du har rätt att ta avsked, alltså säga hejdå till din närstående om du är anhörig. En familjemedlem eller partner räknas som anhörig. Du kan ta avsked innan din närstående dör eller efter att personen har dött.

Ta avsked av din närstående innan hen dör om det är möjligt. Då kan du ta avsked på sjukhuset eller vårdhemmet. Om du inte hann ta farväl före dödsfallet kan du göra det efteråt. Du kan få se den som har dött och ta avsked till exempel när den som har dött läggs i kistan. Kom överens med social- och hälsovårdsstationen eller begravningsbyrån om att du kommer för att ta avsked.

Viktiga ord och dokument om döden

Det finns många viktiga dokument som behövs när någon dör och som du behöver känna till. Här förklarar vi vad de betyder och varför de är viktiga.

Läkaren gör en anmälan om dödsfallet till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV). Informationen går sedan vidare till FPA och andra myndigheter.

Dödsattest är ett dokument som visar att dödsorsaken är känd, alltså att läkaren vet varför personen dog. Det behövs för att kunna begrava kroppen. Efter dödsattesten skriver läkaren ett separat begravningstillstånd.

Begravningstillstånd är ett dokument som läkaren skriver när dödsorsaken är känd. Läkaren ger tillståndet till begravningsbyrån när de hämtar kroppen från sjukhuset. Du får en kopia av begravningstillståndet. Du kan använda kopian när du kontaktar FPA, banken eller skattebyrån.

Ämbetsbevis är ett dokument med personliga uppgifter om den avlidna. Informationen kommer från befolkningsdatasystemet. Det innehåller till exempel information om den avlidnas:

Instruktioner

Personalen meddelar en läkare om att patienten har dött. Läkaren kommer och bekräftar dödsfallet. Läkaren anmäler dödsfallet och skriver dödsattest och begravningstillstånd.

Personalen meddelar de närstående om dödsfallet. Kom överens med personalen hur och när du vill ta avsked av din närstående. Du kan till exempel ta avsked när den avlidna läggs i kistan. I så fall ska du prata med begravningsbyrån.

När någon dör bekräftar läkaren dödsfallet. Läkaren skriver ned dödsdagen och dödtiden, om den är känd. Läkaren skriver också dödsattest och begravningstillstånd om man vet varför personen dog.

Om man inte vet varför personen dog görs en obduktion. Vid en obduktion öppnar en patolog kroppen och undersöker varför personen dog.

Man får ordna begravning så snart läkaren har gett begravningstillstånd. Du kan alltså börja planera begravningen så fort din närstående har dött. Du kan ordna begravningen själv eller med hjälp av en begravningsbyrå.

Kom ihåg dessa saker när du ordnar en begravning:

  • Boka plats för ceremonin.
  • Prata med församlingen om ceremonin.
  • Boka en gravplats.

Om den avlidna, alltså personen som dog hade ekonomiska svårigheter kan du ansöka om kompletterande utkomststöd för begravningskostnader. Ansök om stöd från det välfärdsområdet som personen som dog bodde i.

Du kan få kompletterande utkomststöd för nödvändiga begravningskostnader, som till exempel:

  • kista
  • blommor till kistan
  • kläder och påklädning av personen som har dött
  • bärare, om den avlidna inte har anhöriga
  • transporter inom området
  • gravplats, grävning och täckning av graven.

Välfärdsområdet ger inte stöd för till exempel:

  • gravsten
  • underhåll av graven
  • urnplats
  • minnesstundens kostnader
  • dödsannons
  • bouppteckningens kostnader.

Vi ger inte heller utkomststöd för att betala den avlidnas räkningar.

Vi tar hänsyn till följande i ansökan:

  • Den avlidnas ekonomiska situation. Vi får denna information från bankens saldointyg och skattebeslutet.
  • Den avlidnas pensioner och skatteåterbäringar.
  • Den efterlevandes ekonomiska situation, om den avlidna var gift. Vi tar inte hänsyn till sambos inkomster eller pengar.
  • Den avlidnas föräldrars ekonomiska situation, om den avlidna var under 18 år.

Du kan få hjälp med bouppteckningen och dödsboet från rättshjälpsbyrån.

Ta reda på vad begravningen kostar i förväg. Du kan betala räkningar med dödsboets pengar först när vi vet de exakta kostnaderna för begravningen.

Meddela om din närståendes död till:

  • den avlidnas bank
  • den avlidnas försäkringsbolag
  • den avlidnas arbetsplats
  • föreningar och organisationer som den avlidna var medlem i
  • posten.

Kom också ihåg att:

  • Hämta den avlidnas saker från sjukhuset eller vårdhemmet om hen dog där.
  • Kolla den avlidnas bostad. Töm kylskåpet och sopkorgarna.
  • Avsluta den avlidnas avtal, som el-, vatten- och hyresavtal.
  • Avsluta den avlidnas prenumerationer.
  • Ta hand om den avlidnas husdjur om hen hade några.
  • Avsluta den avlidnas hem- och måltidstjänster.
  • Stäng den avlidnas konton på sociala medier.

Information om dödsfallet går automatiskt till:

  • Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV).
  • FPA
  • församlingen
  • skattemyndigheten.

Se även dessa länkar