Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

I HyVä-digi genomförs nu även periodiska kontroller av kroniska sjukdomar

Östra Nylands välfärdsområdes digitala hälsotjänst HyVä-digi har under den första månaden efter sin lansering betjänat över tusen invånare i chatten och via Omaolo. Nu får verksamheten ett efterlängtat tillskott i och med det blir möjligt att genomföra återkommande hälsoundersökningar i anslutning till vissa på förhand bestämda kroniska sjukdomar i HyVä-digi. 

 Dessa är: 

Gör så här 

Ifall du har en eller flera av dessa sjukdomar, genomförs de återkommande hälsoundersökningarna i chatten eller genom videomöte av skötare vid HyVä-digi. Skötaren kartlägger de bakomliggande sjukdomarna, hälsotillståndet, planlägger och kontrollerar vad för slags laboratorieprov och andra undersökningar som behövs samt vidarebefordrar receptärenden till den läkare som ska förnya dem. Vid behov konsulterar skötaren en läkare, och om det behövs kan skötaren hänvisa patienten till ett videomöte med en läkare. Ifall du behöver tjänster där det krävs ett fysiskt möte så kan skötaren boka tid med en skötare eller en läkare på hälsocentral. 

Ifall du har en sjukdom som kräver regelbundna kontroller genom fysiskt möte, till exempel diabetes, hjärtsvikt eller kranskärlssjukdom, så ordnas de återkommande hälsoundersökningarna för alla sjukdomars vidkommande på hälsostation. Som kund behöver du inte själv veta om din sjukdom är sådan att behandlingen kan skötas digitalt eller om behandlingen förutsätter besök på hälsostation. Du kan alltid ta kontakt med HyVä-digi där du vid behov hänvisas till rätt service. 

Vaccinationsrådgivning för resande 

I oktober börjar HyVä-digi dessutom ge vaccinationsrådgivning åt resenärer. En skötare vid HyVä-digi kartlägger vilka vacciner och vilken medicinering som behövs på det ställe dit man tänkt resa, skriver ut recept av vaccin samt bokar vid behov en tid för vaccination på hälsostation. 

HyVä-digi hittar du på adressen ostranyland.fi(öppnas i nytt fönster), via symbolen för chatten nere till höger på sidan. 

De till buds stående tjänsterna är inledningsvis chattmottagning, symptombedömning i Omaolo och övergång från chattmottagning till videomöte. I frågor som gäller hälsan ber sjukskötaren kunden identifiera sig genom utnyttjande av stark autentisering, vilket betyder att kunden identifierar sig till exempel med nätbankskoder i en särskild identifieringstjänst. Sjukskötaren har möjlighet att överföra kunden till en diskussion med en läkare eller att konsultera en läkare.

Bekanta dig med vanliga frågor och svar här!