Uppgifter om klienter som beställer hem Tena-produkter kan ha hamnat i fel händer
Information om klienter som beställer Tena-inkontinensprodukter hem kan ha läckt i en cyberattack mot transportföretaget Westlog Oy i augusti. Företaget fungerar även i östra Nyland. Klienter uppmanas att fästa speciell uppmärksamhet vid eventuella bedrägeriförsök.
Westlog Oy som erbjuder hemtransport av Tena-produkter har meddelat att uppgifter om företagets klienter har utsatts för fara i en cyberattack i augusti 2023. Läckaget kan även omfatta östnyländska klienter som har beställt produktmärket Tenas inkontinensskydd via välfärdsområdet. Östra Nylands välfärdsområde fick information om händelsen den 19 september. Händelsen rör flera välfärdsområden.
Dataskyddsbrottet kan gälla klientens namn, kontaktuppgifter, personnummer om det funnits i systemet samt information om gjorda beställningar.
Cyberattacken rör inte Östra Nylands välfärdsområdes datasystem.
Vad bör klienter och deras anhöriga göra?
Det är viktigt att klienterna och deras anhöriga fäster särskild uppmärksamhet vid eventuella bedrägeriförsök. Ett tecken på kriminell verksamhet är att be om betalning för välfärdsområdets vårdmaterial.
Klienterna behöver tills vidare inte skrida till andra åtgärder. Om man ändå misstänker att ens information har missbrukats eller att man blivit utsatt för ett brott ska man kontakta polisen.
Östra Nylands välfärdsområde kommer att informera sina klienter personligen. Det är viktigt att klienterna vet att välfärdsområdet inte i sin information ber om till exempel avgifter eller personuppgifter. Även seniortjänsternas personal har fått instruktioner om att informera klienter om händelsen.
Omfattningen och bedömningen av följderna av dataskyddsbrottet fortsätter. Westlog Oy som råkade ut för cyberattacken har gjort en anmälan till dataombudsmannen, cybersäkerhetscentret och polisen.