Distansmottagning
Innehållet för denna sida
Distansmottagning är ett smidigt och pålitligt alternativ till traditionella besök. Allt du behöver för en distansmottagning är en mobil apparat eller en dator samt en internetuppkoppling som fungerar.
Distansmottagning kan endast genomföras med tidsbeställning.
Sådana mottagningar som inte kräver någon fysisk undersökning kan ordnas på distans. Även klientens anhöriga eller stödperson kan delta i distansmottagningen. Klientuppgifter behandlas och antecknas lika konfidentiellt som på en mottagning ansikte mot ansikte.
Avgiften för en distansmottagning bestäms enligt den gällande klientavgiftsprislistan i sådana tjänster som omfattas av klientavgifter. I dessa tjänster tas en avgift ut även för besök som inte avbokats och tjänster som inte använts. Fråga mer om avgifterna i din kommun.
Förberedelser inför distansmottagning
Delta i en bokad distansmottagning i en lugn miljö där du kan prata om personliga ärenden och där det inte finns störande bakgrundsbuller.
Du behöver antingen en mobil apparat eller en dator, en webbkamera och hörlurar med mikrofon.
Använd Chrome, Safari eller Edge som webbläsare om du använder en dator. Om du före mottagningstiden märker att förbindelsen eller din apparat inte fungerar och du måste ändra på tidsbokningen, kontakta den enhet som bokat tiden.
Inloggning till distansmottagningen
När du har en bokad distansmottagningstid, följ instruktionerna nedan:
- Kom till det virtuella väntrummet cirka 5 minuter innan ditt besök börjar.
- Klicka på Identifiera dig och anslut dig till distansmottagningen-knappen nedan. Identifiera dig med bankkoder, ett elektroniskt identitetskort eller mobilcertifikat.
- Välj väntrum.
- Vänta i väntrummet, yrkespersonen hämtar dig till videochatten när mottagningen börjar.
- Godkänn videoförbindelsen genom att klicka på Svara-knappen som uppstår i diskussionen. Mottagningen börjar.
Om distansförbindelsen bryts under mottagningen, vänta lugnt. Yrkespersonen kontaktar dig per telefon.