Till Innehållet
HyVä-digi Sök på sidan

020202 Palvelut Oy börjar förmedla färdtjänsttransporter inom Östra Nylands välfärdsområdet från och med den 15.1.

Kontraktet mellan Östra-Nylands välfärdsområde och beställningscentralen Taksi Helsinki upphör den 14.1.2024. Samtidigt stänger Taksi Helsinkis kundtjänst och mottagning av färdtjänst beställningar. Från 15.1.2024 kommer transportbeställningar att tas emot av 020202 Palvelut Oy på nummer 09 23121663.

Samtliga färdtjänst beslut och klientuppgifter flyttas automatiskt från Taksi Helsinki till 020202, så förändringen kräver inga åtgärder av kunden.

Transport kan beställas på flera olika sätt

Från och med den 15.1.2024 beställs färdtjänst från den nya beställningscentralen 020202 Palvelut Oy antingen genom:

Transportbeställningar måste göras senast 60 minuter före resans avgång. Klienter som har rätt till ordinarie taxi beställer skjutsarna på samma sätt som tidigare. Snabba beställningar tas emot endast via telefon eller appen.

Beställningscentralen skickar ett textmeddelande cirka 15 minuter före bilens planerade ankomst till det nummer som finns i klientuppgifterna. Inget textmeddelande skickas ifall beställningen är gjord via appen.

Den nya centralen började ta emot förhandsbeställningar den 10.1.2024.

Självriskandel för färdtjänstresor 2024

Självriskandel för färdtjänstresor enligt handikappservicelagen år 2024 är följande:

Nytt servicenummer för handledning och respons i färdtjänstärenden

Funktionshinderservicen öppnade ett nytt servicenummer för handledning och respons i färdtjänstärenden den 8.1.2024. Servicenummer är öppet mån-ons kl. 9-11, tel. 019 5600146. Respons kan även ges via e-post: kuljetuspalvelut@itauusimaa.fi