Vårdgarantin det vill säga väntetider till icke-brådskande vård enligt lagändring från 1.9.2023
Man ska som kund ha tillgång till brådskande vård genast. Det finns olika slags tidsgränser för väntetiderna till icke-brådskande vård, vilket också kallas vårdgaranti. Vårdgarantin ändras 1.9.2023 i och med en lagändring som beretts av social- och hälsovårdsministeriet.
Ändringar i vårdgarantin 1.9.2023
Vardagar under vårdcentralens öppettider ska kunderna omedelbart kunna få kontakt med välfärdsområdets social- och hälsocentral. Efter att kunden tagit kontakt ska en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården bedöma vårdbehovet inom tre vardagar från den dag kunden tog kontakt.
Från 1.9.2023:
- kunden ska kunna få kontakt med ett serviceställe inom hälsovården, till exempel en social- och hälsostation, under tjänstetid och samma dag få en bedömning av vårdbehovet och av hur brådskande behovet är. Bedömningen görs alltid av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården. Bedömningen kan ske per telefon, i en e-tjänst (chatt) eller på ett serviceställe.
- för mun- och tandvårdens del ska kunden få en bedömning av vårdbehovet och av hur brådskande behovet är samma dag som kunden har tagit kontakt med servicestället.
Väntetider till icke-brådskande vård
Kunden ska få tillgång till vård på hälsostation inom tre månader och till mun- och tandvård inom sex månader.
Från 1.9.2023:
- kunden ska få tillgång till behövlig vård inom den öppna sjukvården vid primärvården inom 14 dygn från det att kunden tog kontakt och från det att en bedömning av vårdbehovet gjordes, då det är fråga om ordnande av den första vårdhändelsen.
- kunden ska inom mun- och tandvården få vård inom fyra månader från det att kunden tog kontakt och från det att en bedömning av vårdbehovet gjordes. Maximitiden gäller emellertid inte situationer där det har upprättats en individuell vårdplan för kunden, ifall det inte kommer fram omständigheter som innebär att man ska eller kan avvika från det individuella undersöknings- eller vårdintervallet.
Väntetiden följs upp under tiden mellan den dokumenterade vårdbehovsbedömningen och det faktiska besöket. Uppföljningen av väntetiderna gäller icke-brådskande öppenvårdstjänster av sjukvårdskaraktär inom primärvården och mun- och tandvården. Den information som gäller väntetiderna tas fram av Institutet för hälsa och välfärd (THL).
Upplysningar:
https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv(förflyttning till en annan tjänst)
Social- och hälsovårdsministeriet(öppnas i nytt fönster, förflyttning till en annan tjänst)