Till Innehållet
HyVä-digi Sök på sidan

Störningen i trygghetstelefonerna på väg att korrigeras

Meddelandet har uppdaterats 20.6 kl. 18.30.

Uppdatering klockan 18.30: Läget håller på att återställas

Operatören har meddelat att felet i datanätverket är reparerat. Trygghetstelefonernas funktion korrigeras när apparaterna återansluts till nätet. Det här kan enligt operatören ta flera timmar.

Om du vill vara säker på att trygghetstelefonen fungerar kan du under kvällen göra ett testsamtal. Tryck då på den röda knappen endast en gång.

Så här meddelade vi tidigare

En störning i trygghetstelefonkontakterna har lett till att larmen inte når fram till tjänsteleverantörens central. Störningen rör 3G- och 4G-trygghetstelefoner och beror på operatören.

Östra Nylands välfärdsområde kontaktar invånare i området som har trygghetstelefon:

Om du har en trygghetstelefon som inte fungerar för tillfället, ring vid behov din egen hemvård. I nödfall ring 112.

Om din närstående har en trygghetstelefon ber vi att du kontaktar hen för att säkerställa att hen är medveten om situationen och att hen har allt väl.

Det lönar sig inte att göra testsamtal från trygghetstelefonerna. Vi informerar när störningen har åtgärdats.