Rådgivning och handledning
Social- och hälsovårdstjänsterna i Östra Nyland fortsätter i regel oförändrade och på samma platser som tidigare. Invånarna i Mörskom och Pukkila övergår till att använda Östra Nylands tjänster. Telefonnumren till servicerådgivningen, hälsovårdscentralerna och munhälsovården betjänar under kontorstid på vardagar.
Dra nytta av våra digitala tjänster!
Du kan också ta hand om dina ärenden, boka tid och få hjälp via våra onlinetjänster.
Servicerådgivning för alla
Servicerådgivning – fråga om social- och hälsovårdstjänsterna – Vi vägleder dig till det korrekta servicestället.
Hälsovårdcentralens telefonnummer
Borgå, Näse hälsovårdscentral
Askolins väg 1, 06100 Borgå
För icke brådskande ärenden betjänar vi hörselskadade via sms-linjen på 045 7397 6509
Sibbo, Nickby hälsovårdscentral
Jussasvägen 14, 04130 Sibbo
För icke brådskande ärenden betjänar vi hörselskadade via sms-linjen på 045 7396 5891
Lovisa och Lappträsk, hälsovårdscentral
Öhmansgatan 4, 07900 Lovisa
För icke brådskande ärenden betjänar vi hörselskadade via sms-linjen på 045 7396 5764
Askola hälsovårdscentral
Terveystie 1, 07500 ASKOLA
För icke brådskande ärenden betjänar vi hörselskadade via sms-linjen på 045 7396 5890
Mörskom hälsovårdscentral
Genvägen 2, 07600 Mörskom
För icke brådskande ärenden betjänar vi hörselskadade via sms-linjen på 045 7396 5887
Pukkila hälsovårdscentral
Hyvinvointikeskus Onni, Onnintie 3, 07560 Pukkila
För icke brådskande ärenden betjänar vi hörselskadade via sms-linjen på 045 7396 5887
Munhälsovård
Borgå, munhälsovården
För icke brådskande ärenden betjänar vi hörselskadade via sms-linjen på 045 7397 9980
Sibbo, munhälsovården
För icke brådskande ärenden betjänar vi hörselskadade via sms-linjen på 045 7396 5761
Lovisa och Lappträsk, munhälsovården
För icke brådskande ärenden betjänar vi hörselskadade via sms-linjen på 045 7396 5762
Askola, munhälsovården
För icke brådskande ärenden betjänar vi hörselskadade via sms-linjen på 045 7396 5888
Mörskom och Pukkila, munhälsovården
För icke brådskande ärenden betjänar vi hörselskadade via sms-linjen på 045 7396 5887
Kvällar, veckoslut och helger fungerar tandjouren i Parksjukhuset i Helsingfors (Stenbäcksgatan 11). Ring alltid tidsbokningen för en bedömning av ditt vårdbehov innan du söker dig till jouren. Tidsbokningen har numret 09 4717 1110 och den är öppen kvällar kl. 14–21 samt veckoslut och helger kl. 8–21.
Nattjouren för munsjukdomar fungerar alla dagar klockan 21–08 på Mejlans brosjukhus, Haartmansgatan 4 00290, Helsingfors. Sök dig till vård via Jourhjälpens bedömning av vårdbehov, tfn 116 117.
Socialtjänster för barn, unga och familjer
Borgå, rådgivnings- och journummer inom socialt arbete För barn, unga och familjer
kl. 9–15
Sibbo, rådgivnings- och journummer inom socialt arbete För barn, unga och familjer
kl. 9–15
Lovisa och Lappträsk, rådgivnings- och journummer inom socialt arbete För barn, unga och familjer
kl. 9–15
Askola, Mörskom och Pukkila, rådgivnings- och journummer inom socialt arbete För barn, unga och familjer
kl 9–15
Social- och krisjouren
Östra Nylands välfärdsområde, Social- och krisjouren
Nordenskiöldsgatan 20 A, 06100 Borgå
Social- och patientombudsmannen
Social- och patientombudsmannen har till uppgift att främja klienternas och patienternas rättigheter. Ombudsmannen ger råd om man vill framställa en anmärkning, lämna ett klagomål eller anmäla en patientskada. Social- och patientombudsmannen är opartisk, fattar inte beslut och tar inte ställning till den medicinska vården eller personalens agerande. Ombudsmannen sköter inte sådana ärenden som handhas av FPA, intressebevakningen eller arbets- och näringsbyrån. Patientombudsmannen fattar inte beslut och ändrar inte beslut som fattats av andra tjänsteinnehavare.
Du kan ta kontakt med social- och patientombudsmannen
- om du har frågor angående socialvårdsklienters ställning och rättigheter
- om du har frågor angående patienters ställning och rättigheter
- om du behöver hjälp med anmärkningen, klagomålet eller ändringssökandet
- om du behöver hjälp med anmälan om patient- eller läkemedelsskada
- om du behöver handledning för att lösa konfliktsituationer
Ta i första hand kontakt med vårdenhetens personal eller chef då det gäller problem eller oklarheter kring vården eller bemötandet. Ta i första hand kontakt med personalen eller den arbetstagare som fattat beslut då det gäller konfliktsituationer eller oklara situationer.
Patientombudsmannen vid HUS ger råd i ärenden som gäller den specialiserade sjukvården (Borgå sjukhus). Här kommer du till kontaktuppgifterna för patientombudsmännen vid HUS.(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
När du tar kontakt med social- och patientombudsmannen får du i allmänhet svar på 1–3 vardagar. Social- och patientombudsmannens tjänster är avgiftsfria.
Vid Östra Nylands välfärdsområde har man kombinerat socialombudsmannens och patientombudsmannens uppgifter. Social- och patientombudsmannen vid välfärdsområdet heter Anette Karlsson.
Anette Karlsson
Social- och patientombudsman
Telefontid mån och tors kl. 9-13
Postadress: Social- och patientombudsmannen, Mannerheimgatan 20 K, 3:e vån. 06100 Borgå.
Besöksadress: Mannerheimgatan 20 K, 3:e vån., 06100 Borgå. Tjänsten förutsätter tidsbokning. Social- och patientombudsmannens byrå ligger i Borgå, men om klienten så önskar så är det alltid möjligt att ordna ett sammanträffande på klientens hemort.
Räddningsverket i Östra Nyland
Räddningsverket i Östra Nyland har en egen hemsida, där du kan hitta mer information om tjänsterna. Räddningsverkets e-postadresser slutar emellertid på @pelastustoimi.fi.