Till Innehållet
HyVä-digi Sök på sidan

Utdelning av vårdartiklar

Vi beviljar vårdartiklar för långsiktiga behov, för mer än tre månader. Vi bedömer behovet enligt den individuella vårdplanen. Du måste bo hemma eller i serviceboende som är jämförbart med hemvård.

Målet med utdelningen av vårdartiklar är att främja dina möjligheter att bo hemma och förbättra din livskvalitet. Korrekt använda artiklar och redskap som främjar vården har en betydande inverkan på en god vård av kroniska sjukdomar. Vid behov får du vägledning om korrekt användning av artiklarna och redskapen från en yrkesverksam person inom hälso- och sjukvården. 

I utdelningen av vårdartiklar ingår: 

Gör så här

När du har fått remisserna för vårdartiklar, kontakta utdelningen av vårdartiklar på din hälsovårdscentral. Vänligen notera de kommunvisa instruktionerna nedan. Leveranstiden för vissa produkter kan vara upp till tre veckor, så det är bra att kontakta oss så snart du har fått remissen. 

Hämta de förbeställda produkterna från hälsostationens utdelning av vårdartiklar eller enligt överenskommelse från ett av de lokala apoteken nedan. Ange alltid uthämtningsställe när du gör en beställning. Vårdartiklarna kan i regel hämtas ut på apoteket inom en vecka efter beställningen, lagerprodukterna från utdelningen av vårdartiklar inom 2–7 dagar.

Ta kontakt

Utdelning av vårdartiklar vid Askola hälsovårdscentral, från avhämtningsskåpet eller på ditt närapotek i Askola. Kontakt per telefon 019 560 05 00 eller per e-post hoitotarvike.askola@itauusimaa.fi.

Besök oss på plats och hämta ut förbeställda produkter:

  • tisdag och torsdag kl. 13–15

Utdelning av vårdartiklar vid Näse hälsovårdscentral, Askolins väg 1 C, vån. 1. Telefontid

Måndag, onsdag, torsdag kl. 9–10 och 13–14.Telefonnummer 040 189 66 22.Beställningar kan också göras via e-post hoitotarvike.porvoo@itauusimaa.fi.

Besök oss på plats och hämta ut förbeställda produkter:

  • måndag kl. 10–12 och 14–16
  • onsdag kl. 10–12
  • torsdag kl. 10–12 och 14–16

Utdelning av vårdartiklar vid Lovisa social- och hälsostation, Öhmansgatan 4, innergården, dörr C1. Kontakt per telefon 019 5600 300.

Besök oss på plats och hämta ut förbeställda produkter:

  • tisdag och torsdag kl. 8–11 och 13–15

Utdelning av vårdartiklar vid Lappträsk social- och hälsostation, Lappträskvägen 25. Kontakt per telefon 019 560 0303.

Besök oss på plats och hämta ut förbeställda produkter (vårdartiklarna hittar man i väntrummet, i ett brunt plåtskåp med lådor):

  • måndag–torsdag kl. 8–16 och fredag kl. 8–14.

Utdelning av vårdartiklar

0–64-åringar

Beställningar av vårdartiklar och -tillbehör kan göras genom ett elektroniskt formulär eller genom att ringa 019 5600 603 (onsdagar kl. 10–11).

Avhämtning av tillbehör

  • Nickby hälsostation: må–fr kl 8–16
  • Söderkulla hälsostation: må och on kl. 8–16 och fr kl. 8–14
  • Söderkulla Apotek

Avhämtningspunkten ska uppges i samband med beställningen.

Klienter över 65 år, samt hemvårdens klienter

För beställning av vårdartiklar, ring 050 4084 754, vardagar kl. 9–12. Gällande klienter inom tjänster dygnet runt sköter vårdpersonalen beställningarna av vårdartiklar och tillbehör.

Privata vårdhem

För beställningar av vårdartiklar och -tillbehör kan göras genom att ringa 019 5600 603 (onsdagar kl. 10–11).

Vårdmaterial för Diabetes, CPAP och syrgasbehandling delas ut via hälsostationen åt personer i alla åldrar.

Beställningar av vårdartiklar och -tillbehör kan göras genom ett elektroniskt formulär eller genom att ringa 019 5600 603 (onsdagar kl. 10–11).

Avhämtning av tillbehör

  • Nickby hälsostation: må–to kl. 8–16
  • Söderkulla hälsostation: må och on kl. 8–16 och fr kl. 8–14
  • Söderkulla Apotek

Avhämtningspunkten ska uppges i samband med beställningen.

Närapotek med avtal om utdelning av vårdartiklar

Se även dessa länkar