Till Innehållet
HyVä-digi Sök på sidan

Distansmottagning

Distansmottagning är ett smidigt och pålitligt alternativ till traditionella besök. Allt du behöver för en distansmottagning är en mobil apparat eller en dator samt en internetuppkoppling som fungerar.

Distansmottagning kan endast genomföras med tidsbeställning.

Sådana mottagningar som inte kräver någon fysisk undersökning kan ordnas på distans. Även klientens anhöriga eller stödperson kan delta i distansmottagningen. Klientuppgifter behandlas och antecknas lika konfidentiellt som på en mottagning ansikte mot ansikte.

Avgiften för en distansmottagning bestäms enligt den gällande klientavgiftsprislistan i sådana tjänster som omfattas av klientavgifter. I dessa tjänster tas en avgift ut även för besök som inte avbokats och tjänster som inte använts. Fråga mer om avgifterna i din kommun.

Förberedelser inför distansmottagning

Delta i en bokad distansmottagning i en lugn miljö där du kan prata om personliga ärenden och där det inte finns störande bakgrundsbuller.

Du behöver antingen en mobil apparat eller en dator, en webbkamera och hörlurar med mikrofon.
Om du använder en mobil apparat, ladda ned den avgiftsfria applikationen VideoVisit Live Meet från Google Play-butiken eller App Store före den första distansmottagningen.

Om du använder en dator behöver du inte någon separat applikation. Använd Chrome, Firefox eller Edge som webbläsare. Om du före mottagningstiden märker att förbindelsen eller din apparat inte fungerar och du måste ändra på tidsbokningen, kontakta den enhet som bokat tiden.

Inloggning till distansmottagningen

När du har en bokad distansmottagningstid, följ instruktionerna nedan:

Om distansförbindelsen bryts under mottagningen, vänta lugnt. Yrkespersonen kontaktar dig per telefon.