Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

Vill du klaga över något?

Du kan göra en anmärkning till välfärdsområdet om du tycker att det är något fel på våra tjänster. På denna sida hittar du instruktioner om hur du gör en anmärkning.

Selko -ikoni

Innan du gör anmärkningen, prata med personalen. Prata med den person som har vårdat dig eller fattat ett beslut om ditt ärende.

Så här gör du en anmärkning

Du kan göra en anmärkning på två sätt:

  1. Skriv en fritt formulerad anmärkning.
  2. Fyll i en blanket.

Kom alltid ihåg att skriva under anmärkningen innan du skickar den till oss! Du hittar blanketterna för att göra en anmärkning här. Välj rätt blankett. Den rätta blanketten beror på om du är klient hos social- eller hälsovården.

Så här gör du en anmärkning:

  1. Öppna länken till blanketten.
  2. Fyll i blanketten elektroniskt eller skriv ut den på papper.
  3. Fyll i blanketten noggrant.
  4. Skicka blanketten till välfärdsområdets registratur.

Du kan

Du kan få hjälp av social- och patientombudet med att göra en anmärkning. Även dina närstående eller din förvaltare kan göra en anmärkning för dig. Du kan också göra anmärkningen muntligt om det behövs.

Kontaktuppgifter till välfärdsområdets registratorskontor

Östra Nylands välfärdsområde, Registratorskontoret

Öppet vardagar kl. 9-15

kirjaamo@itauusimaa.fi

Mannerheimgatan 20 K, 3. våningen, 06100 Borgå

Krypterad e-post

Registraturen tar emot administrativa ärenden, såsom anmärkningar, klagomål och begäran om information. Skicka inte känslig information eller personuppgifter per e-post. Instruktioner för att skicka krypterad e-post finns ovanför under krypterad e-post. Kontakta din hälsostation till exempel då du bokar eller avbokar tider, förnyar recept, i ärenden gällande utdelning av förbrukningsartiklar, byte av hälsostation och då du sköter ärenden för någon annan. Angående utkomststödssansökan, var i kontakt med vuxensocialarbetet.

Anmärkningen behandlas

Välfärdsområdet svarar skriftligt på din anmärkning inom en månad. Du kan inte överklaga anmärkningen. Om du inte är nöjd med svaret kan du klaga till Regionförvaltningsverket eller Valvira.

Du kan lämna in ett klagomål till Regionförvaltningsverket eller Valvira om ett ärende som handlar om din vård. Men gör först en anmärkning till välfärdsområdet. Regionförvaltningsverket kan skicka en anmärkning till välfärdsområdet om du inte har gjort det först.

Du kan klaga till Regionförvaltningsverket om:

  • social- eller hälsovården
  • utbildningen
  • småbarnspedagogiken
  • tillgänglighet
  • kommunens miljö- och hälsoskydd
  • räddningsverkets verksamhet
  • annan verksamhet inom välfärdsområdet.

Regionförvaltningsverket hanterar inte klagomål om:

  • FPA:s verksamhet
  • Polisen
  • utsökningsmyndigheter
  • advokater
  • åklagare
  • intressebevakare
  • Skatteverket.

Gör en klagan till Valvira endast om du misstänker att:

  • ett vårdfel har lett till patientens död
  • ett vårdfel har lett till en permanent skada
  • Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS) handlar på ett sätt som inte är lagligt.

Du kan klaga till Valvira om socialvården om ärendet gäller hela Finland eller om ärendet är särskilt allvarligt. Du kan också klaga dit om ärendet gäller tjänster inom flera regionförvaltningsverk. Klagomålet skickas vidare till Regionförvaltningsverket om ärendet inte hör till Valvira. Då går behandlingen av ärendet långsammare. Därför är det bäst att genast skicka klagomålet till rätt plats.

Du kan klaga hos Justitieombudsmannen om du misstänker att en myndighet:

  • inte har följt lagen
  • inte har gjort det som den ska
  • har brutit mot grundläggande rättigheter eller mänskliga rättigheter.

Du kan klaga själv eller för någon annan. Du kan också klaga tillsammans med andra. Om du gör klagomålet tillsammans med någon annan ska du bifoga en fullmakt i klagomålet. Du måste skriva ditt namn i klagomålet, det går inte att göra ett klagomål anonymt.