Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

Social- och patientombudet

Social- och patientombudet är en expert som hjälper dig som använder välfärdsområdets tjänster. Ombudet jobbar i alla kommuner inom välfärdsområdet. Social- och patientombudets hjälp är gratis. Här berättar vi när du kan kontakta social- och patientombudet.

Selko -ikoni
SELKO

Ombudet jobbar i följande kommuner inom välfärdsområdet.

Hen jobbar också med de privata social- och hälsovårdstjänsterna inom området.

Vem hjälper social- och patientombudet?

Social- och patientombudet hjälper om du

Social- och patientombudet är neutralt, och står inte på någons sida. Ombudet kan till exempel vara med på möten där man reder ut en konflikt. Ombudet hanterar också frågor om privata tjänster.

Kontaktuppgifter till social- och patientombudet

Telefontid på måndagar klockan 9-13 och torsdagar klockan 9–13
Telefonnummer: 040 514 2535
Epost: asiavastaava@itauusimaa.fi

Vid behov ska handlingarna alltid skickas till ärendeansvarig via krypterad e-post.

Social- och patientombudet hjälper med ärenden som gäller

  • social- och hälsostationer
  • HyVä-Digi
  • tandvård
  • hälsocentralsjukhusets tjänster
  • socialtjänster
  • rådgivningscentraler och familjecentraler
  • studie- och skolhälsovård
  • företagshälsovård
  • daghem i Östra Nyland.

En del saker kan ombudet inte hjälpa dig med.

Social- och patientombudet kan inte

  • ta beslut om tjänster och vård eller göra en bedömning av servicebehovet
  • ta ställning till om en patientskada har hänt
  • ge instruktioner till de anställda
  • ta ställning till FPA:s, arbets- och näringsbyråns eller andra myndigheters agerande
  • sköta ärenden som rör Borgå sjukhus eller HUS.

Borgå sjukhus och HUS har egna patientombud. Kontakta dem om ditt ärende gäller Borgå sjukhus eller HUS.