Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

Klientavgifter och fakturering

På den här sidan kan du läsa om kundavgifter och hur du betalar dem. Du kan också läsa om avgiftstaket. Avgiftstaket betyder att du inte behöver betala mer än en viss summa under ett år. På sidan finns också kontaktuppgifter för fakturor, alltså räkningar och hur du tar emot dem.

Selko -ikoni

Prislistan för klientavgifter

I prislistan kan du läsa om vad olika tjänster kostar. Vi tar betalt för våra tjänster enligt prislistan. En del tjänster är gratis. Den aktuella prislistan gäller från och med 1 januari 2025.

Om du inte kommer till din bokade tid, måste du ändå betala avgiften. Det gäller också om du inte avbokar i tid.

Avgiftstaket

Avgiftstaket betyder att du inte behöver betala mer än 762 euro för vård per år.

Så här följer du upp avgiftstaket

Kontakta kundfaktureringen när avgiftstaket är uppnått. Kontaktuppgifterna finns längre ner på sidan.

Fakturering

Tjänstetid mån.-tors. kl. 9-11.

019 560 0140

laskutus@itauusimaa.fi

  • Vård på hälsostationerna
  • Undersökningar och vård på polikliniker
  • Dagkirurgi (operationer under samma dag)
  • Tandvård
  • Vård som ges av hälso- och sjukvårdspersonal, som till exempel:
    • fysioterapi
    • neuropsykologisk rehabilitering
    • dietist (hjälp med mat och ätande)
    • fotvård
    • talterapi (hjälp med att tala)
    • arbetsterapi (hjälp att klara vardagen)
    • annan vård som hjälper din funktionsförmåga
  • Vård som ges i omgångar
  • Dag- och nattvård
  • Tillfällig vård hemma
  • Vård på sjukhus för personer med funktionsnedsättning.

Även avgifter som betalats med hjälp av utkomststöd räknas in i avgiftstaket. Om du får vård på distans (till exempel videomottagning), räknas de avgifterna också med.

Ett undantag är kortvarig institutionsvård. Du måste betala för den även om avgiftstaket är uppnått. Då kostar vården 25,10 euro.

  • Avgifter för ambulans
  • Avgifter för läkarintyg och andra intyg
  • Avgifter för socialvårdens tjänster (förutom kortvarig institutionsvård)
  • Avgifter som beror på din inkomst
  • Avgifter för besök som du inte har avbokat i tid
  • Avgifter för laboratorie- och röntgenundersökningar som gjorts med remiss från en privatläkare
  • Personligt ansvar för servicesedlar och transporttjänster
  • Kostnader för tandvården, till exempel:
    • Proteser, det vill säga konstgjorda tänder
    • Bettskenor (skena av plast över tänderna som hjälper de som gnisslar med tänderna)
    • Tandställningar
    • Sömnapnéskenor som hjälper andningen när du sover
  • Avgifter som ersatts enligt lag, till exempel:
    • Lagen om arbetsskador
    • Trafikförsäkringslagen
    • Lagen om patientskador eller motsvarande.
  • Avgifter från personer som inte bor i Finland (förutom de som enligt lag har rätt till vård i Finland).

Räkningar

Du kan beställa en e-faktura från välfärdsområdet i stället för en pappersfaktura. Då får du räkningen direkt till din nätbank.

  • Beställ e-fakturan i din nätbank.
  • Välj ITÄ-UUDENMAAN HYVINVOINTIALUE (Östra Nylands välfärdsområde) som avsändare.
  • Du kan fråga din bank för mer information.
  • Om du inte beställer e-faktura, får du räkningen som ett brev.

Du kan få räkningar som digital post via Kivra-appen. Då kan du betala räkningen direkt från ditt bankkonto med nätbankskoder.

Du kan även dela tjänsten med en annan person, så ni båda kan betala räkningar. Digital post är gratis att använda.

Så här beställer du fakturor som digital post:

  1. Ladda ner Kivra-appen.
  2. Registrera dig med dina nätbankskoder och e-postadress.
  3. Nu får du fakturor som digital post.
  4. Du får ett meddelande från Kivra när du får en faktura.
  5. Du får också en påminnelse när förfallodagen närmar sig.

Du får tillgång till tjänsten så här:

  1. Gå till adressen https://oma.posti.fi(förflyttning till en annan tjänst) eller ladda ner mobilappen OmaPosti till din telefon.
  2. Tryck på länken ”Skapa koder”. Var beredd på att identifiera dig.
  3. Fortsätt till OmaPosti.
  4. I OmaPostis inställningar kan du under Avsändarval välja från vem du vill ta emot post digitalt. När du får en räkning eller ett brev får du ett e-postmeddelande.

Betalning av räkningar

Räkningar kan betalas direkt i OmaPosti.

  • Från ett bankkonto
  • Med betalkort
  • Med Pivo

Första gången du betalar räkningar från ditt eget konto blir du ombedd att ange det betalkonto från vilket du önskar betala räkningar. Summan debiteras från kontot vid tidpunkten för betalningen.

Bekanta dig med OmaPosti på webbplatsen:

Direktbetalning betyder att pengarna automatiskt dras av från ditt konto på förfallodagen. Då får du ändå ett brev med information om räkningen. Direktbetalning är bra om du inte använder nätbank.

Gör avtal om direktbetalning med din bank. Banken meddelar välfärdsområdet när allt är färdigt.

Du kan förlänga räkningens förfallodag eller göra en betalningsplan. En betalningsplan betyder att du betalar räkningen i mindre delar. Kontakta då HPK Palvelut.

Kontaktuppgifter till HPK Palvelut:

  • Telefon: 040 674 7378
  • Öppettider: måndag till fredag klockan 9–11
  • E-post: laskutuskyselyt@hpkpalvelut.fi

Om räkningen har gått till indrivning, kontakta inkassoföretaget Revire. Indrivning betyder att du måste betala extra, eftersom betalningen är försenad och förfallodagen har gått.

Kontaktuppgifter till Revire inkassoföretag:

  • Telefon: 020 6399 420
  • Öppettider: måndag till fredag klockan 8–16
  • E-post: asiakaspalvelu@revire.fi

Har du frågor om fakturans innehåll?

Kontakta välfärdsområdets fakturering om du har frågor om din räkning.

Fakturering

Tjänstetid mån.-tors. kl. 9-11.

019 560 0140

laskutus@itauusimaa.fi

Påminnelser och indrivning

Om du inte betalar räkningen i tid, skickas den till inkassoföretaget Revire Oy. Kontakta Revire om du har frågor om påminnelser eller indrivning.

Kontaktuppgifter till Revire inkassoföretag:

Se även dessa länkar