Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

HyVä-digi

I HyVä-digi hittar du välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster på nätet. Där kan du prata med social- och hälsovårdspersonal. Du kan till exempel ställa frågor om hälsa och välmående. På den här sidan berättar vi om HyVä-Digi och välfärdsområdets andra digitala tjänster.

Östra Nylands välfärdsområde samlar in information om HyVä-digi-tjänstens användbarhet och effektivitet med hjälp av en enkät. Genom att svara på enkäten hjälper du oss att utveckla tjänsten. Det är frivilligt att svara på enkäten och det tar ca 5-10 minuter. Undersökningen är öppen från 21.11.2024 till 26.1.2025. Via länken hittar du också mer information om undersökningen, t.ex. undersökningsbulletinen och integritetsmeddelandet. Tack!
https://forms.office.com/e/6NJY0qgfAG(förflyttning till en annan tjänst)

Vad är HyVä-Digi?

HyVä-Digi är en tjänst där du till exempel kan chatta med en sjukskötare eller en socialhandledare. Om det behövs, får du också träffa en läkare eller en sjukskötare via video.

Det är gratis att prata med en sjukskötare, men att träffa en läkare kostar.

Till Omaolo via HyVä-Digi

Omaolo är en tjänst där du kan svara på frågor och göra en symtombedömning. Symtombedömningen hjälper dig att ta reda på hur bråttom det är för dig att få vård. I Omaolo kan du också ta kontakt med din egen hälsostation.

Du kommer till Omaolo via HyVä-Digi. Du kan ta kontakt med social- och hälsovårdspersonal via Omaolo om du vill. Du behöver bankkoder för att logga in till Omaolo.

Ta kontakt endast på ett ställe

Ta kontakt med social-och hälsovårdspersonal endast på ett ställe. Det räcker alltså att ta kontakt en gång, på ett ställe. Vänta lugnt på att någon ringer dig om du har bett att de ska ringa tillbaka från kundtjänsten. Då ska du inte ta kontakt via HyVä-Digi.

Det blir rusning om många personer tar kontakt flera gånger. Då måste alla vänta längre för att få hjälp.

När kan du använda HyVä-Digis tjänster?

Du kan använda HyVä-Digis tjänster om du bor i någon kommun som hör till Östra Nylands välfärdsområde. I HyVä-Digi kan du sköta ärenden som inte behöver undersökas på plats. Där finns både social- och hälsovårdstjänster.

Du kan använda HyVä-Digis hälsovårdstjänster om

Du kan ha symtom på depression om

Du kan använda HyVä-Digis socialtjänster om

HyVä-Digis chatt och distansmottagningar

När du öppnar hälsovårdens chatt, får du först chatta med en sjukskötare. Sjukskötaren är på plats samtidigt och svarar på dina meddelanden. Sjukskötaren bedömer din situation och styr dig vidare, till exempel till en läkare.

Sjukskötaren kan be dig att

  • identifiera dig och
  • öppna ett videosamtal så att du kan visa var du har ont.

Identifiering betyder att du visar vem du är. Det kan du göra till exempel med bankkoder eller med mobilt id (mobilcertifikat).

Efter att du har identifierat dig kan sjukskötaren styra dig till läkarens distansmottagning. På distansmottagningen kan du prata med läkaren via chatten eller via videosamtal.

Sjukskötaren styr dig till rätt ställe om det inte går att sköta ärendet på nätet.

Du kan också prata med en socialhandledare via HyVä-Digi. Du kan prata med socialhandledaren via chatten eller via videosamtal. Ni kan prata bara en gång eller komma överens om att prata flera gånger.

Identifiera dig med dina bankkoder eller med mobilcertifikat om du vill prata via videosamtal. Socialhandledaren kan inte berätta om beslut från andra socialtjänster via chatten eller videosamtal!

Med mentalvårds- och missbrukschatten kan du diskutera mental hälsa och missbruk eller andra beroenden med en sjuksköterska.

Vid behov kan detta ske vid flera besök, med stöd av olika metoder, via videolänk. Videolänken kräver stark autentisering, t.ex. med bankuppgifter eller mobilcertifikat.

Chatten är öppen vardagar kl. 9-15. Du kan också skicka en kontaktbegäran via Omaolo utanför chattens öppettider.

  • Guidad egenvård (1-3 besök, chatt eller video)
  • Guidad egenvård för ungdomar (1-5 besök, chatt eller video)
  • Bedömning av vårdbehov och remiss till behandling
  • Första genomgång av Terapinavigatorn eller Interventionsnavigatorn (Ungas Navi)
  • Behandling av substansmissbruk och spelmissbruk
  • Motiverande samtal
  • Mini-intervention
  • Hantering av våld i nära relationer

I munhälsochatten kan du prata med en professionell om icke-brådskande tand- och munhälsofrågor.

Du kan få en bedömning av behandlingen, råd och vägledning i frågor som rör tand- och munhälsa. Videoåtkomst kräver stark autentisering med hjälp av bankuppgifter eller ett mobilcertifikat.

Munhälsovårdspersonal är tillgänglig på vardagar kl. 9-15.

Så här börjar du chatta

Du kan börja chatta när som helst, du behöver alltså inte boka en tid.

  1. Tryck på Börja chatt-knappen nere i högra hörnet. Knappen är grön och har en vit pratbubbla.
  2. Skriv ditt förnamn eller dina initialer i textfältet.
  3. Tryck på Skicka. Då ser du text och en knapp där det står HyVä-digi.
  4. Tryck på HyVä-digi-knappen.
  5. Tryck på Börja chatta med social- och hälsovårdspersonal.
  6. Välj sjukskötarens chatt.
  7. Du flyttas till kön. Du kan skriva i textfältet fastän du är i kö.
  8. Stäng inte webbläsaren eller chattfönstret! Du kan bli tvungen att vänta en stund.
  9. Du kan prata med sjukskötaren då hen kommer till chatten.

Hälsovårdspersonalen är på plats i HyVä-Digi

  • måndag–fredag klockan 8–19.30
  • lördagar klockan 9–14.30.
  • andra tider kan du prata med Chatbotten, alltså den automatiska chatroboten.

Du kan skriva i chatten med

  • din smarttelefon
  • dator eller
  • surfplatta.

Du behöver ett fungerande nät för att kunna chatta.

Du kan börja chatta när som helst, du behöver alltså inte boka en tid.

  1. Tryck på Börja chatta-knappen nere i högra hörnet. Knappen är grön och har en vit pratbubbla.
  2. Skriv ditt förnamn eller dina initialer i textfältet.
  3. Tryck på Skicka. Då ser du text och en knapp där det står HyVä-digi.
  4. Tryck på HyVä-digi-knappen.
  5. Tryck på Börja chatta med social- och hälsovårdspersonal.
  6. Välj socialhandledarens chatt.
  7. Du flyttas till kön. Du kan skriva i textfältet fastän du är i kö.
  8. Stäng inte webbläsaren eller chattfönstret! Du kan bli tvungen att vänta en stund.
  9. Du kan prata med socialhandledaren när hen kommer till chatten.

Socialhandledaren är på plats i HyVä-Digi:

  • måndag–fredag klockan 9–15.
  • andra tider kan du prata med Chatbotten, alltså den automatiska chatroboten.

Du kan också i Omaolo be socialhandledaren ta kontakt med dig.

Du kan börja chatta när som helst, du behöver alltså inte boka en tid.

  1. Tryck på Börja chatta-knappen nere i högra hörnet. Knappen är grön och har en vit pratbubbla.
  2. Skriv ditt förnamn eller dina initialer i textfältet.
  3. Tryck på Skicka. Då ser du text och en knapp där det står HyVä-digi.
  4. Tryck på HyVä-digi-knappen.
  5. Tryck på Börja chatta med social- och hälsovårdspersonal.
  6. Välj mental- och rusmedelskötarens chatt.
  7. Du flyttas till kön. Du kan skriva i textfältet fastän du är i kö.
  8. Stäng inte webbläsaren eller chattfönstret! Du kan bli tvungen att vänta en stund.
  9. Du kan prata med mental- och rusmedelskötaren när hen kommer till chatten.

Mental- och rusmedelskötare är på plats i HyVä-Digi

  • måndag–fredag klockan 9–15.
  • andra tider kan du prata med Chatbotten, alltså den automatiska chatroboten.

Du kan också i Omaolo be nental- och rusmedelskötaren ta kontakt med dig.

Du kan börja chatta när som helst, du behöver alltså inte boka en tid.

  1. Tryck på Börja chatta-knappen nere i högra hörnet. Knappen är grön och har en vit pratbubbla.
  2. Skriv ditt förnamn eller dina initialer i textfältet.
  3. Tryck på Skicka. Då ser du text och en knapp där det står HyVä-digi.
  4. Tryck på HyVä-digi-knappen.
  5. Tryck på Börja chatta med social- och hälsovårdspersonal.
  6. Välj tandvårdschatt.
  7. Du flyttas till kön. Du kan skriva i textfältet fastän du är i kö.
  8. Stäng inte webbläsaren eller chattfönstret! Du kan bli tvungen att vänta en stund.
  9. Du kan prata med tandvårdaren när hen kommer till chatten.

Tandvårdare eller munhygienist är på plats i HyVä-Digi

  • måndag–fredag klockan 9–15.

Andra digitala tjänster

Vi erbjuder olika digitala tjänster.

Omaolo symtombedömning

Bedöm dina symtom genom att fylla i symtombedömningen på Omaolo. Symtombedömningen förenar dig vid behov med vårdpersonal och med tidsbokningen.

Gå till Omaolo här(förflyttning till en annan tjänst) (inte på lätt svenska)

Vanliga frågor om HyVä-digi

På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor om HyVä-digis tjänster.

Gå till frågorna här

Klientavgifter

Sjukskötarens och socialhandledarens tjänster är gratis.
För läkarens distansmottagning betalar du en serviceavgift som du hittar i prislistan för klientavgifterna(förflyttning till en annan tjänst). (inte på lätt svenska)