Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

Färdtjänster

Du kan få hjälp med att ta dig från en plats till en annan om du har svårt att röra dig.
På den här sidan berättar vi om färdtjänster.

Färdtjänst

Syftet med färdtjänst är att stödja och göra det möjligt för dig att röra dig samt att främja likabehandling och delaktighet.

Färdtjänst beviljas på basis av

Resor som det beviljas FPA-ersättning eller annan ersättning för, till exempel resor för sjukhus-, hälsostations-, poliklinik-, läkar- eller rehabiliteringsbesök, ingår inte i välfärdsområdets färdtjänst.

Syftet med färdtjänst är att stödja delaktighet, egen aktivitet och boende hemma.

Färdtjänst är en serviceform som är avsedd att vara ett stöd och en handräckning för uträttande av dagliga ärenden, för rekreation och för fritid.

Du har möjlighet att få färdtjänst för högst 8 enkelresor per månad som har att göra med ärenden och rekreation. Du behöver inte använda alla resor som beviljats dig. Du kan göra besöks- och rekreationsresor inom Östra Nylands välfärdsområde i följande kommuner: Askola, Borgå, Lappträsk, Lovisa, Mörskom, Pukkila och Sibbo.

Du kan också beviljas färdtjänst i form av grupptransport, till exempel dagverksamhetsresor.

Du kan ansöka om färdtjänst när

  • du på grund av nedsatt funktionsförmåga, sjukdom eller funktionsnedsättning inte självständigt kan utnyttja kollektivtrafiken eller servicelinjen.
  • inkomsterna i ett enpersonshushåll är högst 1 300 euro/månad och förmögenheten högst 5 000 euro.
  • inkomsterna i ett tvåpersonershushåll är högst 2 400 euro/månad och förmögenheten högst 8 000 euro.

Var beredd att anmäla din inkomst och förmögenhet i samband med din ansökan.

Så här ansöker du om färdtjänst

Fyll i nedanstående ansökningsformulär som du kan göra en utskrift av. Bifoga till din ansökan ett aktuellt läkarutlåtande eller annat motsvarande utlåtande från hälso- och sjukvården av vilket framgår din funktions- och rörelseförmåga samt ditt behov av hjälp.

  • Posta ansökan jämte bilagor till tjänster för äldre: Östra Nylands välfärdsområde, Äppelbackens servicecenter, Tullportsgatan 4, 06100 Borgå

Rådgivning och klienthandledning

Rådgivning och klienthandledning för äldre

019 560 0152

ikaantyneiden.asiakasohjaus@itauusimaa.fi

Öppettider: måndag-fredag klockan 9–14.30. Vi svarar på samtal som är i kö under samma eller följande vardag. Kom ihåg att du också kan få råd och vägledning via socialhandledarens chat i HyVä-digi. Du kan öppna chatten genom att klicka på den gröna pratbubblan längst ner på den här sidan.

Respons som gäller färdtjänst

Du kan lämna in respons på färdtjänsten till oss på välfärdsområdet. Använd kontaktuppgifterna här ovan. Vi behandlar responsen tillsammans med beställningscentralen.

Du har möjlighet att få färdtjänst för minst 18 enkelresor per månad som har att göra med ärenden och rekreation. Du behöver inte använda alla resor som beviljats dig. Vid behov kan du också ansöka om rätt att periodisera resorna, varvid du har rätt att periodisera beviljade resor över en tid på fyra månader.

Du kan göra besöks- och rekreationsresor i din hemkommun och i angränsande kommuner, så kallade funktionella närkommuner.

Du kan också beviljas färdtjänst för arbets- och studieresor samt för samhälleligt deltagande.

Barns skolskjutsar ordnas i första hand i enlighet med lagen om grundläggande utbildning. Transporter som sammanhänger med gravt handikappade barns morgon- och eftermiddagsvård samt vård under semesterperioder innefattas i princip i sådan färdtjänst som regleras genom handikappservicelagen, och du kan ansöka om sådana hos handikappservicen.

Du kan ansöka om färdtjänst för en person med funktionsnedsättning när

  • du har en långvarig begränsning i funktionsförmågan på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning och andra transporttjänster inte är tillräckliga eller lämpliga för dig
  • du på grund av funktionsnedsättning eller sjukdom har oskäligt stora svårigheter att utnyttja kollektivtrafiken eller servicelinjen

Så här ansöker du om färdtjänst

Fyll i ansökan om funtionshinderservice.

Bifoga till ansökan ett aktuellt läkarutlåtande eller annat motsvarande utlåtande från hälso- och sjukvården av vilket framgår din rörelse- och funktionsförmåga samt ditt behov av hjälp.

  • Posta ansökan jämte bilagor till funktionshinderservicen: Östra Nylands välfärdsområde, Funktionshinderservice, Teknikbågen 1, 06100 Borgå
  • Du kan också skicka ansökan med krypterad e-post vammaispalvelut.porvoo@itauusimaa.fi

Respons som gäller färdtjänst

Du kan lämna in respons på färdtjänsten till oss på välfärdsområdet. Använd kontaktuppgifterna här invid. Vi behandlar responsen tillsammans med beställningscentralen.

Vi står också till tjänst med rådgivning om färdtjänsten.

Beställningscentralen 020202 Palvelut Oy svarar för beställnings- och förmedlingstjänsten för färdtjänstresor inom välfärdsområdet. Beställningscentralen förmedlar transporter till de taxibilar som har avtal med Östra Nylands välfärdsområde.

Du ska beställa alla färdtjänstresor via beställningscentralen.

Beställningscentralen har tillgång till grundläggande information om dina transporter samt om de resor och rättigheter som beviljats dig. Beställningscentralen förmedlar din transport i enlighet med denna information. Utan sådana uppgifter eller ett gällande servicebeslut kan beställningscentralen inte ta emot dina beställningar.

Om uppgifterna är bristfälliga ska du kontakta den instans inom välfärdsområdet som beviljat tjänsten.

Beställ färdtjänstresa

Du kan skicka respons på beställningar och transporter till beställningscentralen per e-post: palaute.itauusimaa@020202.fi

Särskilda situationer när det gäller tillgången till transporter

Beställ transport i god tid som förhandsbeställning enligt beställningsanvisningarna. Beställ transport som ska ske nattetid hos beställningscentralen före kl. 21.00 som tur- och returtransport.

  • Om transporten trots detta inte anländer, kontakta beställningscentralen, tfn 09 231 216 63. Beställningscentralen tar reda på var bilen är eller skickar en ny bil till dig.
  • Om du inte genom att vända dig till beställningscentralen lyckas få ordning på transporten, ger centralen dig råd om hur du beställer en ny transport.
  • I ersättningsärenden kontakta kuljetuspalvelut@itauusimaa.fi

FPA-taxi

FPA ersätter resor som gjorts på grund av sjukdom, graviditet eller förlossning. Du kan få ersättning för en taxiresa om du på grund av ditt hälsotillstånd inte kan använda allmänna färdmedel eller om det inte finns allmänna färdmedel att tillgå.

Om du behöver taxi på grund av ditt hälsotillstånd, be om ett intyg på detta av din vårdplats.

Beställ FPA-taxi

Samtal till beställningsnumret är avgiftsfria.

Märk väl att om du beställer taxi på något annat sätt kan FPA inte ersätta din resa.

Servicetrafik

Servicetrafik är en mellanform mellan buss och taxi, med vilken du enkelt kommer till närservicen. Servicelinjerna är speciellt avsedda för äldre och rörelsehämmade kunder. Det går också att få en rullstol eller en rollator med i fordonet.

Servicetrafiken inom välfärdsområdet ordnas på kommunbasis. Du behöver inte ansöka om särskild rätt till resor på servicelinjen. Du kan själv komma överens om transporten med serviceproducenten. Servicelinjens resor är avgiftsbelagda.

Transport för uträttande av ärenden och servicetransport i Askola tillhandahålls av Taxi Peussa Oy. Beställ transport senast dagen innan, före klockan 17.

  • tfn 0400 486 515

Transporter med linjetaxi på Lovisa servicelinje kan beställas av föraren. Beställ transport dagen innan, före klockan 16.

  • tfn 044 055 5333

På servicelinjen kör ett låggolvsfordon där två rullstolar ryms med.

Servicelinjen trafikeras av Oy Kaj Forsblom Ab. Kom överens om dina transportbehov med föraren senast dagen innan.

  • tfn 040 483 8838