Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

HyVä-digi

I HyVä-digi hittar du välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster på nätet. Där kan du prata med social- och hälsovårdspersonal. Du kan till exempel ställa frågor om hälsa och välmående. På den här sidan berättar vi om HyVä-digi och välfärdsområdets andra digitala tjänster.

Vad är HyVä-digi?

HyVä-digi är en tjänst där du kan chatta till exempel med en sjukskötare eller en socialhandledare. Vid behov kan även ett videosamtal öppnas.

Det är gratis att chatta med en yrkesperson, men det kostar att få en distansmottagning med en läkare eller fysioterapeut.

Ta kontakt endast på ett ställe

Kontakta yrkespersonerna endast via en kanal. Ett kontaktförsök räcker alltså. Vänta lugnt på återuppringning om du har lämnat ett uppringningsmeddelande till kundservicen. Ta då inte heller kontakt via HyVä-digi.

Det uppstår rusning till tjänsterna om många personer tar kontakt flera gånger. Då måste alla vänta längre på att få hjälp.

När kan du använda HyVä-digi tjänster?

Du kan använda sjukskötarens chatt om

  • du behöver rådgivning och vårdanvisningar
  • du har en långvarig sjukdom som orsakar symtom
    • I en nödsituation, ring nödnumret 112.
  • du har symptom av förkylning, könssjukdom eller urinvägsinfektion
  • du har symtom på huden eller i tarmarna
  • du vill fråga om dina mediciner
  • du har ont i ryggen eller nacken
  • du vill fråga om laboratorie- eller röntgenresultat
  • du behöver ett utlåtande eller ett intyg från en läkare
  • du vill fråga om vaccinationer för en resa
  • du har ångest
  • du har symtom på depression

Du kan ha symtom på depression om

  • du ofta är ledsen eller irriterad
  • du tänker mycket på döden
  • du tänker dåliga saker om dig själv
  • du har svårt att koncentrera dig
  • du är trött och utmattad
  • du har konstiga symtom, som huvudvärk och illamående
  • din aptit eller sömn har förändrats.

Du kan använda socialhandledarens chatt om

  • du vill fråga om socialtjänsterna
  • du behöver någon som lyssnar eller någon att prata med
  • du behöver hjälp med att ansöka om stöd (till exempel från FPA)
  • du behöver råd i ärenden som gäller pengar
  • du behöver andra råd i ditt liv.

Du kan använda mentalvård- och missbrukssjukskötarens chatt om

  • du är över 13 år gammal
  • du eller någon i din närhet har psykiska problem
  • du eller någon i din närhet har ett beroende, till exempel missbruk
  • du vill fråga om tjänster inom psykisk hälsa och missbruk
  • du vill fråga om hur man ansöker om tjänster.

Fyll i Terapinavigatorn innan du börjar chatta med HyVä-digi

Innan du använder HyVä-digis mentalvård- och missbrukssjukskötarens chatt rekommenderas att du fyller i Terapinavigatorn. Det är ett frågeformulär som ger grundläggande information för sosial- och hälsovården. Fyll i Interventionsnavigatorn om du är under 22 år.

Så här fyller du i Terapinavigatorn:

  1. Öppna Terapinavigatorn.
  2. Svara på frågeformularen.
  3. Spara koden du får från enkäten.
  4. Öppna HyVä-digis mentalvård- och missbrukssjukskötarens chatt.
  5. Ange koden i chatten.

Fyll i Interventionsnavigatorn om du är under 22 år. Interventionsnavigatorn fungerar på samma sätt som Terapinavigatorn.

Du kan använda munvårdens chatt om

  • du behöver hjälp med munhälsoproblem
  • du vill boka tid till munvården
  • du vill boka tid för en munhälsokontroll för 1-åringar.

Du kan använda fysioterapeutens chatt om

  • du behöver hjälp med problem relaterade till rörelseorganer
  • du vill boka tid för fysioterapi.

HyVä-digi chatt och distansmottagningar

En professionell kan be dig att verifiera din identitet i chatten. Verifiering innebär att du bevisar din identitet elektroniskt. Detta kan till exempel göras med dina bankuppgifter eller ett mobilcertifikat.

Välj sjukskötarens chatt, vilken kräver identifiering. Om du sköter ärenden för en annan person, kom ihåg att välja ”Ärenden för någon annan i samband med identifieringen. Först börjar du en konversation med sjukskötaren. Sjukskötaren är på plats samtidigt och svarar på dina meddelanden. Sjukskötaren bedömer din situation och vid behov styr dig vidare, till exempel till en läkare eller en annan professionell. Vid behov kan sjukskötaren be dig att starta ett videosamtal.

Sjukskötaren styr dig till rätt ställe om det inte går att sköta ärendet på nätet.

Chatten är öppen

  • vardagar klockan 8-19.30
  • lördagar klockan 9-14.30.

Du kan också chatta med en socialhandledare via HyVä-digi. Du kan diskutera med socialhandledaren via chatten eller via videosamtal. Ni kan diskutera bara en gång eller komma överens om att diskutera flera gånger.

Du kan chatta anonymt med en socialhandledare. I vissa situationer måste du dock identifiera dig. Socialhandledaren kan inte berätta om beslut från andra socialtjänster via chatten eller videosamtal.

Chatten är öppen

  • vardagar klockan 9-15.

Med mentalvårds- och missbruksskötarenschatten kan du diskutera mental hälsa och missbruk eller andra beroenden med en sjukskötare.

Vi kan ordna olika besök och använda olika metoder. Vid behov kan vi prata med dig flera gånger.

Du kan chatta anonymt med mentalvård- och missbrukssjukskötare. I vissa situationer måste du dock identifiera dig. I sådana fall ber vi dig identifiera dig med bankuppgifter eller mobilcertifikat.

Chatten är öppen

  • vardagar klockan 9-15.

    I munvårdens chatt kan du diskutera med en professionell om icke-brådskande tand- och munhälsofrågor. Chatten kräver identifiering.

    På HyVä-digi kan du chatta med en tandhygienist eller tandsköterska om mun- och tandhälsa. Välj Munvårdens chatt, vilket kräver identifiering. Om du agerar på någon annans vägnar, kom ihåg att välja agera på någon annans vägnar när du identifierar dig.

    I chatten kan du diskutera tandvård och få råd om du har några symtom. En professionell kan också bedöma om du behöver tandvård i chatten. Alla munhälsokontroller för 1-åringar görs via videokonsultation.

    Chatten är öppen

    • vardagar klockan 9-15.

    Du kan också chatta med en fysioterapeut på HyVä-digi. Välj Fysioterapeutens chatt, vilken kräver identifiering. Om du sköter ärenden för en annan person, kom ihåg att välja ”Ärenden för någon annan i samband med identifieringen.

    I chatten kan du diskutera till exempel om rörelseorganens besvär eller symtom. Vid behov kan en tid bokas för en videomottagning eller en fysisk mottagning med en fysioterapeut.

    Fysioterapeuten kan be dig att starta ett videosamtal så att hen kan se ditt tillstånd.

    Chatten är öppen

    • vardagar klockan 9-15.

    Så här börjar du chatta

    Du kan delta i chattdiskussionen på

    Du behöver en fungerande internetanslutning för chattdiskussionen.

    Du kan gå till chatten under öppettiderna, du behöver inte boka tid.

    1. Börja med att välja HyVä-digi chatt -knappen nere i högra hörnet.
    2. Välj Sjukskötarens chatt.
    3. Tryck på Identifiera dig -knappen.
    4. Klicka på ”Jag godkänner användarvillkoren för tjänsten” och tryck på knappen Godkänn och fortsätt till identifiering.
    5. Identifiera dig med dina bankuppgifter eller ditt mobilcertifikat.
    6. Välj din roll: Eget ärende eller Ärenden för någon annan.
    7. Välj Förhandsföfrågan eller Bakgrundsinformation om ditt ärende beroende på orsaken till din kontakt.
    8. Fyll i de obligatoriska uppgifterna och trycka ”Godkänn och fortsätt”.
    9. Du kommer att placeras i en kö. Du kan skriva i textfältet även medan du väntar i kön.
    10. Stäng inte din webbläsaren eller chattfönstret. Du kan behöva vänta ett stund.
    11. Du kan prata med sjukskötaren då hen kommer till chatten.

    Du kan gå till chatten under öppettiderna, du behöver inte boka tid.

    1. Börja med att välja HyVä-digi chatt -knappen nere i högra hörnet.
    2. Välj Sosialhandledarens chatt.
    3. Tryck på ”Börja chatta”.
    4. Skriv in ditt namn. Klicka på ”Jag godkänner användarvillkoren för tjänsten” och tryck på knappen ”Godkänn och fortsätt”.
    5. Fyll i Förhandsföfrågan och ”Skicka”.
    6. Du kommer att placeras i en kö. Du kan skriva i textfältet även medan du väntar i kön.
    7. Stäng inte din webbläsaren eller chattfönstret. Du kan behöva vänta ett stund.
    8. Du kan prata med socialhandledaren då hen kommer till chatten.

    Du kan gå till chatten under öppettiderna, du behöver inte boka tid.

    1. Börja med att välja HyVä-digi chatt -knappen nere i högra hörnet.
    2. Välj Mentalvård- och missbrukssjukskötarens chatt.
    3. Tryck på ”Börja chatta”.
    4. Skriv in ditt namn. Klicka på ”Jag godkänner användarvillkoren för tjänsten” och tryck på knappen ”Godkänn och fortsätt”.
    5. Fyll i Förhandsföfrågan och ”Skicka”.
    6. Du kommer att placeras i en kö. Du kan skriva i textfältet även medan du väntar i kön.
    7. Stäng inte din webbläsaren eller chattfönstret. Du kan behöva vänta ett stund.
    8. Du kan prata med sjukskötaren då hen kommer till chatten.

    Du kan gå till chatten under öppettiderna, du behöver inte boka tid.

    1. Börja med att välja HyVä-digi chatt -knappen nere i högra hörnet.
    2. Välj Munvårdens chatt.
    3. Tryck på Identifiera dig -knappen.
    4. Klicka på ”Jag godkänner användarvillkoren för tjänsten” och tryck på knappen Godkänn och fortsätt till identifiering.
    5. Identifiera dig med dina bankuppgifter eller ditt mobilcertifikat.
    6. Välj din roll: Eget ärende eller Ärenden för någon annan.
    7. Välj Förhandsföfrågan och ”Skicka
    8. Fyll i de obligatoriska uppgifterna och trycka ”Godkänn och fortsätt”.
    9. Du kommer att placeras i en kö. Du kan skriva i textfältet även medan du väntar i kön.
    10. Stäng inte din webbläsaren eller chattfönstret. Du kan behöva vänta ett stund.
    11. Du kan prata med munvårdpersonalen då hen kommer till chatten.

    Du kan gå till chatten under öppettiderna, du behöver inte boka tid.

    1. Börja med att välja HyVä-digi chatt -knappen nere i högra hörnet.
    2. Välj Fysioterapeutens chatt.
    3. Tryck på Identifiera dig -knappen.
    4. Klicka på ”Jag godkänner användarvillkoren för tjänsten” och tryck på knappen Godkänn och fortsätt till identifiering.
    5. Identifiera dig med dina bankuppgifter eller ditt mobilcertifikat.
    6. Välj din roll: Eget ärende eller Ärenden för någon annan.
    7. Välj Förhandsföfrågan eller Bakgrundsinformation om ditt ärende beroende på orsaken till din kontakt.
    8. Fyll i de obligatoriska uppgifterna och trycka ”Godkänn och fortsätt”.
    9. Du kommer att placeras i en kö. Du kan skriva i textfältet även medan du väntar i kön.
    10. Stäng inte din webbläsaren eller chattfönstret. Du kan behöva vänta ett stund.
    11. Du kan prata med fysioterapeuten då hen kommer till chatten.

    Sammanfattning av HyVä-digis öppettider:

    Andra digitala tjänster

    Vi erbjuder olika digitala tjänster.

    Vanliga frågor om HyVä-digi

    På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor om HyVä-digis tjänster.

    Gå till frågorna här

    Klientavgifter

    Det är gratis att chatta med en yrkesperson, men det kostar att få en distansmottagning med t.ex. en läkare eller fysioterapeut.
    Serviceavgift du hittar i prislistan för klientavgifterna(förflyttning till en annan tjänst). (inte på lätt svenska)