Information för klienten
På denna sida hittar du information om tjänsterna hos Östra Nylands välfärdsområde.
När du är klient hos välfärdsområdet:
- Får du kvalitativa social- och hälsovårdstjänster.
- Vi behandlar dig med respekt.
- Vi använder tolk när det behövs.
- Du kan se uppgifterna vi har sparat. Till exempel uppgifter om dina mediciner eller sjukdomar.
- Vi behandlar dina uppgifter tryggt.
- Du kan be att vi rättar dina uppgifter.
På denna sida berättar vi hur du kan sköta ärenden hos välfärdsområdet.
Sektionens innehåll
Klientavgifter och fakturering
På den här sidan kan du läsa om kundavgifter och hur du betalar dem. Du kan också läsa om avgiftstaket. På sidan finns också kontaktuppgifter för fakturor, alltså räkningar och hur du tar emot dem.
Krypterad e-post
Med krypterad e-post kan du skicka e-post som innehåller personlig information. Använd alltid krypterad, alltså skyddad e-post om du skickar hälsouppgifter per e-post.
Dataskydd
Dataskyddet skyddar dina personliga uppgifter. När dina uppgifter är skyddade kan ingen utomstående se dem. Lagen kräver att välfärdsområdet tar hand om dataskyddet. På denna sida berättar vi mer om dataskyddet i Östra Nylands välfärdsområde.
HyVä-digi
Vanliga frågor om HyVä-digi Distansmottagning med tidsbeställning Omaperhe Andra digitala tjänsterFå och betala räkningar elektroniskt
Du kan också ta emot räkningar som digital post. Då kommer räkningen med ett elektroniskt brev. Brevet kommer till en applikation som du får välja själv.
Klientens och patientens rättigheter
Vårdgaranti Social- och patientombudet Vill du klaga över något? Vill du söka ändring i ett beslut från socialvården? Intressebevakning och att sköta ärenden för en annan person Anmälan om farlig situation Vårdvilja Vårdplan och klientplanFärdtjänster
Du kan få hjälp med att ta dig från en plats till en annan om du har svårt att röra dig. På den här sidan berättar vi om färdtjänster.