Klienthandledning för barnfamiljer
Innehållet för denna sida
Klienthandledning för barnfamiljer svarar på frågor om socialtjänster. Du kan ringa handledningen om du är klient eller anställd inom välfärdsområdet. Du kan kontakta oss om du är orolig för dig själv eller någon annan.
Klienthandledningen är för nya klienter. Du kan bli socialtjänstens klient genom klienthandledningen. Kontakta din socialarbetare om du redan är vår klient hos socialtjänsten.
Du kan ringa klienthandledningen om:
- din familj upplever en kris
- ni har problem med pengar
- ni har problem med boende
- du är utmattad
- ditt barn har problem hemma eller i skolan
- du är orolig för missbruk, våld eller brott.
Klienthandledningen tar också emot barnskyddsanmälningar. Vi kan hjälpa till att göra en anmälan. Vi kan också bedöma vilken hjälp familjen kan behöva.
Kontaktuppgifter för kundrådgivningen
Klienthandledning för barnfamiljer
lapsiperheidenasiakasohjaus@itauusimaa.fi
Telefontider: måndag-fredag klockan 9-15. Östra Nylands välfärdsområdets kundvägledning handleder både invånare och professionella i frågor som berör barnfamiljers socialtjänster.
Om du vill skicka känslig information, använd Säker e-post. På denna sida finns det instruktioner för hur du gör det.
Du kan också fylla i en kontaktbegäran på nätet. Vi kontaktar dig efter det. Fyll i blanketten på sidan för elektroniska blanketter.
Om du har bråttom, ring social- och krisjouren på nummer 019 5600 150. Du hittar mer information på social- och krisjourens sida.
Barnskyddsanmälningar
Gör en barnskyddsanmälan med en blankett och skicka den till oss. Du kan välja en elektronisk eller en blankett som kan skrivas ut. Blanketterna finns under rubriken Tjänster för barnfamiljer på blankettsidorna. Gå till blankettsidan med denna länk (inte lättläst).(förflyttning till en annan tjänst)
Skicka den utskrivbara blanketten till adressen Klienthandledning för barnfamiljer, Konstfabriksgatan 4 C, 06100 Borgå.
Läs mer om barnskyddsanmälningar på barnskyddets webbsida (inte lättläst).