Trygghetsservice
Syftet med trygghetsservicen är att stöda dig att bo självständigt i ditt hem. Via servicen ordnas hjälp om ditt välbefinnande är i fara och du inte själv klarar av situationen.
Vem är trygghetsservicen avsett för?
- För äldre med låg inkomst eller personer med funktionsnedsättning.
Du kan ansöka om servicen om:
- Du har en betydande fysisk eller kognitiv funktionsnedsättning på grund av åldrande, sjukdom eller handikapp.
- Du har problem med dina dagliga funktioner hemma.
- Du har svårt att röra dig och ökad risk för att ramla omkull.
- Du har sjukdomar som är förknippade med ett plötsligt behov av hjälp.
- Du känner dig otrygg eller riskerar att gå vilse.
Inkomstgränser:
- I ett hushåll med en person är inkomsterna högst 1 300 euro/månad.
- I ett hushåll med två personer är inkomsterna högst 2 400 € euro/månad.
I samband med behandlingen av ansökan utreder vi inkomsterna för ditt hushåll.
Som en klient vid trygghetsservicen betalar du en klientavgift för servicen. Klientavgiften godkänns årligen av Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige.
Fyll i nedanstående ansökningsformulär, som du kan skriva ut.
Posta ansökan till klienthandledningen för äldre:
Klienthandledning för äldre
Östra Nylands välfärdsområde
Tullportsgatan 4
06100 Borgå
Du kan också ansöka om trygghetsservice genom att direkt kontakta klienthandledningen för äldre.
Om du inte kan få trygghetsservice, hänvisar vi dig vid behov till tjänster som ordnas på annat håll.
Klienthandledning för äldre
Öppettider: måndag-fredag klockan 9–14.30.
ikaantyneiden.asiakasohjaus@itauusimaa.fi
Vi svarar på samtal som är i kö under samma eller följande vardag. Kom ihåg att du också kan få råd och vägledning via socialhandledarens chat i HyVä-digi. Du kan öppna chatten genom att klicka på den gröna pratbubblan längst ner på den här sidan.