Hemvård
Innehållet för denna sida
I hemvården vårdar vi dig i ditt eget hem. På den här sidan berättar vi om hemvården.
Hemvården är ett sätt att stödja ditt boende hemma. Vi hjälper dig beroende på dina behov i ärenden som rör personlig omsorg, sjukvård och annat du behöver för att klara dig hemma.
En yrkesperson utreder din situation och ditt behov av service. Du kan bli klient hos oss om du utifrån bedömningen behöver hemvård.
Om du inte kan få hemvård i välfärdsområdet hänvisar vi dig vid behov till tjänster som ordnas på annat sätt.
Hemvården är en avgiftsbelagd tjänst. Avgiften för hemvård bestäms enligt antalet personer och inkomsterna i ditt hushåll samt det beviljade antalet servicetimmar.
Hemvårdaren kan ge vård till dig
- vid hembesök
- både vid hembesök och vid distansmöten eller
- på distans på nätet.
Vi upprättar tillsammans med dig en individuell vård- och serviceplan. Vi genomför vården enligt planen. Du kan få hemvård från välfärdsområdet eller från en privat tjänsteleverantör.
- Fyll i ett utskrivbart ansökningsformulär via länken nedan.
- Posta ansökan till klienthandledning för äldre:
Klienthandledning för äldre, Östra Nylands välfärdsområde, Tullportsgatan 4, 06100 Borgå - Du kan också kontakta klienthandledningen för äldre i välfärdsområdet om du vill bli klient inom hemvården.
En yrkesperson utreder din situation och ditt behov av service. Du kan bli klient hos oss om du utifrån bedömningen behöver hemvård.
Om du inte kan få hemvård i välfärdsområdet hänvisar vi dig vid behov till tjänster som ordnas på annat sätt.
Klienthandledning för äldre
Öppettider: måndag-fredag klockan 9–14.30.
ikaantyneiden.asiakasohjaus@itauusimaa.fi
Vi svarar på samtal som är i kö under samma eller följande vardag. Kom ihåg att du också kan få råd och vägledning via socialhandledarens chat i HyVä-digi. Du kan öppna chatten genom att klicka på den gröna pratbubblan längst ner på den här sidan.
Cheferna vid hemvården svarar på telefonsamtal från klienterna inom hemvården och deras närstående vid behov vardagar, dvs. från måndag till fredag. Vid behov kan du lämna en begäran om återuppringning i telefonsvararen
Telefon: 040 630 0856
I området för Lappträsk ordnas hemvårdstjänsterna av Mehiläinen Oy. Kontaktuppgifterna till hemvården i området för Lappträsk får du av klienthandledningen för äldre.
Klienthandledning för äldre
Öppettider: måndag-fredag klockan 9–14.30.
ikaantyneiden.asiakasohjaus@itauusimaa.fi
Vi svarar på samtal som är i kö under samma eller följande vardag. Kom ihåg att du också kan få råd och vägledning via socialhandledarens chat i HyVä-digi. Du kan öppna chatten genom att klicka på den gröna pratbubblan längst ner på den här sidan.
Centrum
Telefon: 040 571 6488
Övriga områden
Telefon: 040 570 2840
Digital omsorg, Adler, Centrum, Witten, Huktis, Hindhår
Telefon: 040 502 2755.
Gymnasium, Tolkis, Vårberga, Gammelbacka och andra områden i Borgå
Telefon: 0400 690 983.
Telefon: 040 358 0356
Telefon: 040 512 1266
Telefon: 040 523 0703