Butikstjänst för äldre
Målet med butikstjänsten är att stöda ditt självständiga boende hemma. Med hjälp av butikstjänsten får du säkert hem de dagligvaror du behöver i vardagen.
Du kan ansöka om butikstjänsten om
- Ditt självständiga boende är i fara på grund av hur svårt det är att skaffa dagligvaror
- Du inte själv eller med hjälp av någon annan kan regelbundet handla eller beställa varor till ditt hem
- Som dagligvaror anses livsmedel, hygienartiklar samt hushållets papper och tvättmedel. Tobak, alkohol eller andra åldersbegränsade produkter kan inte beställas från butikstjänsten.
Behovet av butikstjänsten ska vara kontinuerligt.
Som butikstjänstens klient hos betalar du en klientavgift för tjänsten. Avgiften godkänns årligen av välfärdsfullmäktige.
Fyll i nedanstående ansökningsformulär som du kan göra en utskrift av.
Skicka ansökan till äldreomsorgens post:
Klienthandledning för äldre
Östra Nylands välfärdsområde
Tullportsgatan 4
06100 Borgå
Du kan också ansöka om butikstjänsten genom att direkt kontakta klienthandledningen för äldre.
Om du inte kan få butikstjänst hänvisar vi dig vid behov till tjänster som ordnas på annat sätt.
Klienthandledning för äldre
Öppettider: måndag-fredag klockan 9–14.30.
ikaantyneiden.asiakasohjaus@itauusimaa.fi
Vi svarar på samtal som är i kö under samma eller följande vardag. Kom ihåg att du också kan få råd och vägledning via socialhandledarens chat i HyVä-digi. Du kan öppna chatten genom att klicka på den gröna pratbubblan längst ner på den här sidan.