HyVä-digi förnyas – tjänsten är stängd 4.–5.11.2025
Vi utvecklar den digitala social- och hälsovårdstjänsten HyVä-digi för att göra den tydligare och lättare att använda. På grund av förändringen är tjänsten stängd tisdag och onsdag 4.–5.11.2025.
HyVä-digi är stängt 4.–5.11.2025
Distansserviceplattformen HyVä-digi byts ut mot ett nytt system, och därför är HyVä-digi stängt den 4–5 november 2025. Stängningen är nödvändig för att det nya chattsystemet ska kunna tas i bruk och personalen utbildas i att använda det.
Tjänsten fortsätter som vanligt torsdagen den 6.11.2025 från och med kl. 8.00. I och med förändringen förändras tjänstens utseende, och den mest synliga förändringen för kunden är den nya blanketten för förhandsinformation, som fylls i innan chattkonversationen inleds. I övrigt fortsätter tjänsterna som tidigare.
I och med förändringarna blir det lättare än någonsin att använda HyVä-digi
För att göra tjänsten smidigare kommer det i fortsättningen att vara lättare att hitta olika yrkespersoners chattar, då HyVä-digi-chattknappen på webbplatsen ändras. I den nya plattformen finns också symtombedömningsblanketter som fylls i som en preliminär informationsblankett innan man ansluter sig till sjukskötarens chatt. Med hjälp av dessa får yrkespersonen en heltäckande bild av kundens situation redan innan samtalet börjar, vilket påskyndar och effektiviserar tjänsten.
I fortsättningen måste du identifiera dig i sjukskötarens och munhälsovårdens chatt innan du kan ställa dig i kön. Det är fortfarande möjligt att anonymt ansluta sig till socialhandledarens, mentalvårds- och missbruksskötarens och fysioterapeutens chatt kö.
Insändandet av Omaolos symtom- och servicebedömningar till Hyvä-digis yrkespersoner upphör 31.10.2025. Läs mer Användningen av Omaolo-tjänsten upphör – Östra Nylands välfärdsområde
Även om chatten är stängd fungerar hälsostationens återuppringningstjänst och andra kontaktkanaler normalt. Du kan använda HyVä-digi på nytt från och med den 6 november 2025. Förändringen förbättrar tjänsternas smidighet och kvaliteten på tjänsterna – tack för din förståelse under serviceavbrottet.