En ny digital serviceväg för närståendevård har tagits i bruk
En ny digital tjänst är nu tillgänglig för närståendevårdare med avtal i Östra Nyland. Den digitala servicevägen för närståendevård, som togs i bruk i september, erbjuder omfattande information om stödtjänsten för närståendevård och stödformerna för närståendevårdare.
–Målet är att stödja närståendevårdaren på ett övergripande sätt och i rätt tid, säger Anu Mennander, koordinator för tjänster som stöder hemmaboende. Enkäten om välbefinnande, som den digitala tjänsten erbjuder, hjälper närståendevårdare att bedöma sin egen ork och identifiera eventuella stödbehov inom olika livsområden. Enligt Mennander svara på enkäten fungerar också som ett tillfälle att stanna upp, och reflektera över sin egen situation.
På den digitala servicevägen kan närståendevårdaren fylla i en beredskapsplan, som hjälper närståendevårdaren att förutse situationer, där närståendevårdaren inte kan ta hand om den vårdbehövande.
Fördelar med den digitala servicevägen
Den digitala servicevägen öppnas av den ansvariga arbetstagaren då närståendevården börjar. En närståendevårdare som redan har ett avtal om närståendevård och digital kompetens kan också ansluta sig till den digitala servicevägen. Kontakta din egen kontaktperson inom närståendevården, så ansluts du till den digitala servicevägen för närståendevård. Servicevägen stöder närståendevårdaren i att ta till sig information och hjälper närståendevårdaren att utnyttja de stödformer som riktas till hen. Den digitala kanalen gör det lättare att få tillgång till information, varför närståendevårdaren kan återvända till materialet precis när det passar bäst.
Informationssäker webbplattform
Som plattform för den digitala vårdvägen fungerar den informationssäkra webbtjänsten Hälsobyns Min vårdväg, som använder stark autentisering. Den digitala socialservicevägen finns tillgänglig på finska och svenska. Den digitala servicevägen kan användas i webbläsaren samt i mobilappen Min vårdväg.
Läs mer:
