Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

Klient- och patientsäkerhetsveckan: Beaktande av barn i tjänster för vuxna

Onsdagen den 17 september 2025 firades klient- och patientsäkerhetsdagen, som är en del av den internationella patientsäkerhetsdagen. Inom vårt välfärdsområde syntes temaveckan på olika sätt – särskilt genom kommunikation ville vi lyfta fram betydelsen av trygg vård och service. I år var fokus särskilt på säkerheten för nyfödda och barn, eftersom temat för den internationella patientsäkerhetsdagen var ”Säker vård och omsorg för alla nyfödda och barn”.

I rollen som kvalitetschef anser jag att det är ytterst viktigt att vi i tjänsterna i vårt välfärdsområde säkerställer våra klienters och patienters säkerhet i alla skeden av servicen – från förebyggande arbete till uppföljning efter vård eller service.

Trygghet handlar inte bara om en viss kundgrupp eller livssituation, utan måste vara närvarande vid varje möte, för varje åldersgrupp. Detta tänkande sträcker sig till det ofödda barnet – vi säkerställer säkerheten redan innan det nya livet börjar, och vi fortsätter att säkra den redan från födseln.

Förverkligandet av säkerheten förutsätter kontinuerlig granskning, samarbete och utveckling. Vi har ett ansvar att ta hand om var och en – från ung till gammal – och det ska ske på ett högklassigt, jämlikt och humant sätt.

Vad händer när barnet inte är den egentliga klienten?

Redan när jag studerade socialarbete stannade jag upp och funderade på hur man ska ta hänsyn till barnen i servicen – inte bara i den service som riktar sig till dem, utan speciellt i den service som är avsedd för vuxna, såsom föräldrar, syskon eller andra närstående.

Jag tycker att det är viktigt att ställa frågan: Vad händer ur barnets perspektiv när barnet inte är den egentliga mottagaren av själva tjänsten? Hur ser vi till att barnets behov och välbefinnande inte går obemärkt förbi när det är en vuxen klient som är servicemottagaren?

Dessa frågor har följt mig ända in i arbetslivet. Jag har ofta stannat upp och funderat på hur vi på ett mer systematiskt och medvetet sätt skulle kunna se till att barnen blir uppmärksammade även i de situationer där de bara är med i bakgrunden – som åskådare, som oroliga närstående eller som familjemedlemmar som lever med i vardagen.

Barnet blir inte medvetet bortglömt – men kanske ändå osynligt

Jag tror starkt på att professionella inte avsiktligt glömmer bort barnen när de erbjuder tjänster. Ofta handlar det inte om likgiltighet, utan om att uppmärksamheten helt förståeligt riktas mot den egna kärnuppgiften och den definierade kundgruppen. Genom att göra detta kan dock barnet gå obemärkt förbi – i synnerhet när det inte är direkt involverat som klient.

Studier visar tydligt att till exempel föräldrarnas psykiska ohälsa eller långvariga somatiska sjukdomar kan öka risken för att barnen själva insjuknar senare, särskilt i mentala problem i vuxenlivet. Därför är det viktigt att vi ser barnen som en del av helheten – även när vi inte arbetar direkt med dem.

Barnets osynlighet är inte ett tecken på att det inte har några behov – utan att vi måste arbeta ännu mer för att de ska bli sedda.

Barnet ska beaktas även i den vuxnas service – så här förpliktar lagstiftningen

Lagstiftaren har tydligt velat se till att barn inte blir osynliga då en vuxen får social- eller hälsovårdstjänster. Barnets situation ska beaktas i synnerhet när förälderns funktionsförmåga är nedsatt till exempel på grund av psykiska problem eller missbruksproblem. Detta förpliktas av lagar som gäller både socialvården och hälso- och sjukvården.

Exempelvis bestämmelserna i socialvårdslagen och barnskyddslagen förutsätter att arbetstagaren bedömer barnets behov och vid behov vidtar åtgärder för att trygga barnets välbefinnande. Likaså ska hälso- och sjukvårdspersonal fästa uppmärksamhet vid hur den vuxnas sjukdom eller vård påverkar den vuxnas anhöriga – särskilt barn.

Det är inte bara en rekommendation utan en tydlig juridisk skyldighet. Barnets bästa och välbefinnande ska beaktas på ett övergripande sätt – även när den egentliga klienten är vuxen.

Stora effekter av små handlingar

Med min text vill jag framför allt uppmuntra varje yrkesperson att stanna upp en stund och fundera: har man i det egna arbetet genom tydliga processer och uppföljning försäkrat sig om att barnen uppmärksammas även i tjänsterna för vuxna?

Även en liten förändring i handlingssättet kan vara betydelsefull för barnet – och i bästa fall förebygga problem redan innan de hinner uppstå.

Skribent

Rebecca Sjöholm

Kvalitetschef