Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

Telefonköerna vid Näse hälsostation rensade

Telefonköerna vid Borgå hälsostation är nu rensade och verksamheten fortlöper normalt.

För att minska samtalskön förstärkte man personalresurserna för att ringa samtal, och samtal ringdes på övertid. Förutom den egna personalen besvarades samtal också av två upphandlade sjukskötare.

Vid Borgå hälsostation vidtog man dessutom andra åtgärder för att minska kön. Läkarbesökstider utökades, icke-brådskande periodiska kontroller genomfördes per telefon och en del flyttades fram.

Ring bara en gång – kom ihåg HyVä-digi

Om du behöver ringa till en hälsostation, ring bara en gång och vänta på att bli uppringd. Varje samtal granskas ett efter ett, så om du ringer flera gånger kommer telefontjänsten att bli mer överbelastad. 

Ett alternativ till att ringa är välfärdsområdets e-tjänster HyVä-digi och Omaolo. I HyVä-digi kan du diskutera med en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården och ställa frågor om hälsa och välbefinnande. I Omaolo kan du göra symtombedömningar. Du kommer åt HyVä-digi och Omaolo i välfärdsområdets webbtjänst ostranyland.fi.

När du använder HyVä-digi-chatten ska du uppge om du har lämnat en begäran om att bli uppringd på hälsostationen. I så fall tas din kontakt bort från återuppringningskön när ärendet har skötts i Hyvä-digi och det inte längre finns något behov av samtalet.