Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

Borgå hälsostation rensar samtalskön – återuppringningarna sköts effektivare

Rensningen av återuppringningskön fortsätter vid Borgå hälsostation. Kön har successivt förkortats, även om den fortfarande är längre än normalt. Ytterligare åtgärder vidtas aktivt för att rensa kön. 

Fredagen 9.5 fanns 737 samtal i återuppringningskön vid Näse hälsostation. Brådskande samtal har åtgärdats inom utsatt tid, men antalet icke-brådskande samtal i kön har ökat. 

Kösituationen blir småningom bättre, eftersom samtalen sköts på övertid och på helgerna. Andra hälsostationer i välfärdsområdet har hjälpt till och man kommer att anställa extra personal för en viss tid för att klara kön. 

”Vi beklagar att situationen fortfarande är överbelastad. Vi kommer att göra allt vi kan för att korta köerna så snabbt som möjligt. Vårt mål är att köerna och återuppringningstiderna ska återgå till det normala inom två veckor”, säger Carita Schröder, ansvarsområdesdirektör för hälsotjänster. 

Alla får vård inom den tid som lagen förutsätter, eftersom lagstiftningen om tillgång till vård, det vill säga vårdgarantin, ändrades i början av året. Från och med den 1 januari 2025 ska personer som fyllt 23 år ha tillgång till icke-brådskande vård inom primärvården inom tre månader. Före lagändringen var vårdgarantin 14 dagar. 

Personer under 23 år ska fortfarande få vård senast inom 14 dagar om det är fråga om undersökning eller behandling av en sjukdom eller en skada. 

Ring bara en gång – kom ihåg HyVä-digi 

Om du behöver ringa till en hälsostation, ring bara en gång och vänta på att bli uppringd. Varje samtal granskas ett efter ett, så om du ringer flera gånger kommer telefontjänsten att bli ännu mer överbelastad.  

Ett alternativ till att ringa är välfärdsområdets e-tjänster HyVä-digi och Omaolo. I HyVä-digi kan du diskutera med en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården och ställa frågor om hälsa och välbefinnande. I Omaolo kan du göra symtombedömningar. Du kommer åt HyVä-digi och Omaolo i välfärdsområdets webbtjänst ostranyland.fi. 

När du använder HyVä-digi-chatten ska du uppge om du har lämnat en begäran om att bli uppringd på hälsostationen. I så fall tas din kontakt bort från återuppringningskön när ärendet har skötts i Hyvä-digi och det inte längre finns något behov av samtalet.