Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

Hur kan munhälsa behandlas på distans?

Distansanslutningens kraft inom munhälsovård – Flexibilitet och expertvägledning via chatt och videomottagningar

Med dagens teknik har munhälsovård blivit mer tillgänglig och flexibel. Genom distansanslutningar kan du få experthjälp, oavsett om du är hemma, på jobbet eller på resa. Genom videomottagningar och chatt kan vi snabbt ge råd och stöd i frågor som rör munhälsan. Den största fördelen med distansvård är dess flexibilitet och möjligheten att nå oss experter när det passar dig bäst.

Tillgänglig förebyggande vård genom videomottagningar

Videomottagningar erbjuder ett smidigt sätt att förebygga problem med munhälsan. En av de största fördelarna är möjligheten att träffa familjer och göra tidiga undersökningar av barns munhälsa. Till exempel är det möjligt att genomföra en munhälsokontroll redan vid ett års ålder via en videomottagning. Vi hjälper till att säkerställa att familjen har rätt kunskap och verktyg för att sköta barnets munhälsa. På så sätt börjar det förebyggande arbetet i ett tidigt skede, och föräldrar får sakkunnig vägledning om hälsosamma levnadsvanor och hur de kan upprätthålla god munhälsa.

– Det bästa med klientmöten är att kunna hjälpa människor, säger Johanna, en av experterna inom munhälsovården.

– Meningsfullheten i arbetet kommer från att få vara en del av klienternas hälso- och sjukvård och samtidigt erbjuda en tjänst som underlättar deras vardag.

Genom videomottagningar kan Johanna ge kunderna personlig och professionell vägledning inom munhälsa, även om de inte är fysiskt närvarande på mottagningen.

Interaktion genom chatt

Fördelarna med distanskontakt är inte begränsade till enbart videomottagningar. Vår chattjänst ger möjlighet att ställa frågor om munhälsa när som helst, utan att behöva boka en mottagningstid. Detta gör tjänsten flexibel och gör det enklare för dig att få svar när du har tid och behov.

– I chatten har klienten tid att fundera och formulera sin fråga, vilket kan göra samtalet lugnare och mindre stressigt jämfört med ett telefonsamtal eller ett fysiskt möte, säger Emmi, tandhygienist som arbetar via chatt och videomottagningar.

– Det möjliggör också tydlig och exakt kommunikation, vilket är särskilt viktigt när jag inte direkt kan se kundens ansiktsuttryck och kroppsspråk.

Chattjänsten är också ett utmärkt hjälpmedel för klienter med hörselnedsättning, eftersom den erbjuder ett tillgängligt sätt att kommunicera via text utan oro för att tal ska missförstås.

– Att arbeta i chatten kräver goda kommunikationsfärdigheter, men det ger samtidigt möjlighet att ge klara och precisa svar på kundens frågor, tillägger Emmi.

Vi är bara ett meddelande bort

Med distansvård och -rådgivning är vi munhälsans experter mer tillgängliga än någonsin.

Oavsett om det handlar om instruktioner för tandborstning, förebyggande av blödande tandkött eller allmän munhälsa, är professionella råd bara några klick bort. Vi är här för att hjälpa och ge vägledning i alla frågor som rör din munhälsa.

Skribent

Emmi Jokelainen

Munhygienist

Skribent

Johanna Raittila

Tandskötare