Östra Nylands välfärdsområde utvecklar en nepsy-servicekedja för barn i åldern 4–10 år
”Hej, länge sen sist! Hur mår du? Vad jobbar du med nuförtiden?”
”Men hej! Trevligt att ses. Jag håller på att utveckla en nepsy-servicekedja för barn inom Östra Nylands välfärdsområde.
”Det låter intressant! Gör du jobbet ensam?”
Oväntat träffade jag en gammal kollega till mig och samtalet satte genast glatt igång. Det är alltid trevligt att stöta på bekanta och komma ikapp. Men vad svarade jag på frågan om jag är ensam om att utveckla den neuropsykiatriska servicekedjan i Östra Nylands välfärdsområde? Svaret är mycket enkelt: Jag gör inte på något sätt detta arbete ensam!
Gemensamma tillvägagångssätt
Ett av målen med social- och hälsovårdsreformen var att säkerställa smidiga tjänster för kunderna så att de inte i onödan skickas från en expert till en annan. Förverkligandet av detta mål främjas av att alla de professionella som deltar i samma kunds tjänst vet hurdant stöd kunden får av andra experter i olika skeden av servicekedjan. För att en servicekedja ska kunna löpa smidigt måste de olika experterna komma överens om gemensamma verksamhetssätt.
Varierande situationer
Barn med neuropsykiatriska symtom och deras familjer kan dra nytta av ett brett utbud av social- och hälsovårdstjänster och åtgärder. Vi är alla olika, och när det gäller neuropsykiatriska klienter innebär det att en klient kan ha nytta av till exempel ergoterapi och en annan av samtalshjälp med till exempel en kurator. En del familjer kan ha mer resurser och kan använda tipsen de läser från Omaperhe i sin vardag. Det finns också situationer då hela familjen till ett barn med neuropsykiatriska symtom behöver mer stöd från flera olika experter.
Jag är säker på att ni mycket väl förstår att det inte kan vara en ensam person att beskriva dessa situationer som en enda kedja av tjänster. Det behövs många tvärvetenskapliga diskussioner, utredningar, lyssnande på andra experter och ritprocesser. Ärliga beskrivningar av arbetet av professionella som arbetar med kundarbete samt förmännens och chefernas riktlinjer.
Kundens behov i fokus
Kundernas behov står dock i centrum för all tjänsteutveckling. I arbetsgruppen för utveckling av den neuropsykiatriska servicekedjan i Östra Nylands välfärdsområde ingår förutom professionella även en klientrepresentant som lyfter fram klientens röst.
Det finns ett afrikanskt ordspråk som säger att när du går ensam kan du gå snabbt, men när du går tillsammans kan du gå längre. Därför är jag glad över att välfärdsområdets experter entusiastiskt och aktivt har inlett utvecklingsarbetet inom ramen av Finlands projekt för hållbar tillväxt som pågår i området. Dessutom hoppas vi att få höra så många nepsy-familjernas åsikter som möjligt under utvecklingsarbetet! Därför uppmanar vi alla vårdnadshavare som har ett barn i åldern 4–10 år med neuropsykiatriska symtom att svara på enkäten på välfärdsområdets webbplats under tiden 18.11–4.12.2024.
Skribent
Kaisa-Maria Vuoristo
Projektkoordinator