Östra Nylands välfärdsområde främjar klient- och patientsäkerheten på flera sätt
Klient- och patientsäkerhet innefattar alla principer och förfaranden som tillämpas av anställda inom social- och hälsovården samt räddningsväsendet för att trygga säkerheten inom servicen och vården och för att skydda klienterna och patienterna.
I Östra Nylands välfärdsområde används flera strukturer som främjar klient- och patientsäkerheten.
- Östra Nylands välfärdsområde har förbundit sig att följa den nationella strategin för klient- och patientsäkerhet. Vid välfärdsområdet finns en styrgrupp för klient- och patientsäkerhet, vars huvuduppgift är strategisk styrning av patientsäkerheten.
- Välfärdsområdet har flera planer och program som är en grund för en enhetlig och en klient- och patientsäker verksamhet. Av dessa kan till exempel program för egenkontroll, enhetsspecifika planerna för egenkontroll, planen för läkemedelsbehandling och tvåspråkighetsprogrammet också läsas av våra klienter på välfärområdes webbtjänst.
- Vid varje social- och hälsovårdsenhet har det utsetts läkemedels-, hygienans- och samt ansvariga för medicintekniska produkter. Ansvarspersonen fungerar som expert på sin arbetsplats. Hen har möjlighet att konsultera ett omfattande nätverk av ansvarspersoner och andra experter inom Östra Nylands välfärdsområde.
- Varje kontakt med en klient eller en patient journalförs på behörigt sätt i klient- och patientdatasystemet. Detta möjliggör aktuell och exakt datainsamling och att informationen är tillgänglig för alla vårdansvariga.
- Välfärdsområdet har tagit i bruk rapporteringssystemet HaiPro för att lämna in klient- och patientsäkerhetsanmälningar och anmäla tillbud inom social- och hälsovården. Målet med att rapportera farliga situationer är att få fram viktig information om de faktorer som bidrar till farliga situationer, så att man ska kunna lära av situationen samt utveckla och göra verksamhetsrutinerna tryggare. Också en klient eller en patient samt en anhörig kan anmäla en farlig situation som inträffat inom välfärdsområdet. Anmälan om farlig situation för klienter/patienter/anhöriga (du flyttas till en annan tjänst)(förflyttning till en annan tjänst)
- Inom välfärdsområdet övervakas både områdets egna serviceproducenter och de privata serviceproducenterna. Tillsynsenheten genomför inspektionsbesök vid välfärdsområdets egna tjänster och vid alla tjänster som välfärdsområdet har organiseringsansvar för, vilket görs i samarbete med serviceproducenterna och sektorernas ledande tjänsteinnehavare i enlighet med välfärdsområdets egenkontrollprogram. Syftet med tillsynen är att säkerställa att serviceproducenterna har tillräckliga yrkesmässiga, funktionella och ekonomiska förutsättningar att sörja för produktionen av tjänsterna.
- Östra Nylands välfärdsområde har inlett kvalitetsarbete enligt SHQS-standarden i februari 2024. Med kvalitetsarbetet vill man trygga likvärdiga tjänster för invånarna inom Östra Nylands välfärdsområde.
Vid Östra Nylands välfärdsområde firar vi kund- och patientsäkerhetsveckan den 16‒22.9.2024. Under veckan informerar vi om klient- och patientsäkerhet i våra kanaler i sociala medier. Välkommen att följa Östra Nylands välfärdsområdes på Instagram(förflyttning till en annan tjänst), Facebook(förflyttning till en annan tjänst) och LinkedIn(förflyttning till en annan tjänst)!