Till Innehållet
HyVä-digi Sök Sök på sidan

Socialhandledning på HyVä-digi startar 9.9

På Östra Nylands välfärdsområdes digitala social- och hälsotjänsten HyVä-digi kan man från och med 9.9.2024 vara i kontakt med en socialhandledare. Kontakten sker på chatten eller per video.  

Socialhandledaren ger stöd och handledning angående sociala tjänsterna samt lyssnande och samtalsstöd. Kundskapen på chatten kan vara enstaka eller kortvariga, 1–5 kontakter. 

Socialhandledaren ger stöd till exempel vid ansökan om sociala förmåner och tjänster eller hjälper dig att hitta rätt tjänst. Socialhandledaren på HyVä-digi kan inte fungera som egen arbetare, eller uppge information om de andra tjänsternas beslut eller texter.  

Socialhandleningen påbörjas med en socialhandledare den 9.9. Från och med 30.9 finns det två socialhandledare på chatten. Chatten betjänar både på finska och på svenska. 

Chatten är öppen vardagar från måndag till fredag mellan klockan 9–15. Även utanför öppehållningstiderna kan man lämna en kontaktförfrågan via Omaolo, då svarar vi på kontakten inom en vecka.