HyVä-digi fyller 1 år och har kontaktats redan nästan 30 000 gånger
Alla hälsobesvär kräver inte ett fysiskt besök till hälsostationen. Det kan vara både snabbare och lättare att sköta ett ärende hemma, då det passar en själv och detta kan både vara behagligare för patienten. Detta har varit möjligt sedan 1.9.2023 då HyVä-digi, den digitala hälsostationen påbörjade sin verksamhet.
Det är ett av välfärdsområdets mål att förse alla sina invånare med enhetliga tjänster inom vård och uppskattning av vårdbehov och HyVä-digi vill vara med och möjliggöra detta.
Största delen av personalen har varit på HyVä-digi sedan starten och således kunnat förstärka sitt kunnande om de 7 olika kommuner och vad de har att erbjuda sina invånare.
Förutom sjukskötare och hälsovårdare ansvarar koordinatorn för hälsofrämjande och de sakkunniga läkarna för vår tjänst. HyVä-digi är öppen även på lördagar till motsatts till de andra hälsostationerna.
Feedbacken har för det mesta varit mycket positivt
Den digitala plattformen som HyVä-digi använder samlar feedback efter varje chattkontakt. Feedbacken har i stort sett varit positivt, rekommendation 9,05/10 och belåtenhet 4,65/5.
HyVä-digis personal går igenom insamlad feedback varje vecka. Brådskande feedback tas itu med genast och vid behov kontaktas hen som gett den. Feedback kan också ges anonymt via välfärdsområdets hemsida.
Statistik om HyVä-digis första år:
- Ca 30 000 kontakter
- Lite under 10 % kontakterna tagits via Omaolo
- Chatten betjänar i medelsnitt 600–700 patienter per vecka
- Mest brådskande tiden är måndagmorgon
De vanligaste hälsoärenden som HyVä-digi kontaktas om inkluderar; infektioner, kroniska sjukdomar och vård av dessa, könssjukdomar och olika slags hudsymptom.
Omaolo kontakterna beträffar mest; allmän symptomförfrågan, könssjukdomar och urinvägsinfektioner.
HyVä-digi erbjuder i fortsättning också sosialhandledning
HyVä-digi utvecklas konstant. Under september månad börjar två socialhandledare på HyVä-digi detta betyder att man i fortsättningen också kan sköta sociala ärenden via chatten eller på videomottagning. Dessa kan vara till exempel behov för psykosocialt stöd, eller ärenden inom hälsosocialt arbete. Socialhandledarna kan även kontaktas via Omaolo. Mera info om socialhandledningen publiceras i september.
I oktober startar piloten för hälsogranskingar för de arbetslösa, vilket betyder att dessa kan i fortsättningen skötas på HyVä-digi med en hälsovårdare, om man så önskar.
HyVä-digi strävar till att kunna erbjuda tjänster inom mentalhälsa och rusmedelsberoende, samt tandvård. För tillfället kan man kontakta Kompanjonshusets chatt på Hyvä-digi gällande frågor om mentalhälsa och rusmedel.
HyVä-digis personal vill tacka alla för ett gott samarbete och en fin start till vår gemensamma färd och vi önskar att få feedback lika duktigt som hittills för att vi skall kunna fortsätta utveckla tjänsten!